برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
images1.png

چرا نوشته های کودکم بد خط کمرنگ هستند؟

نحوه صحیح مداد دست گرفتن

گرفتن مداد از زمانی که کودک توانایی گرفتن اشیا را پیدا میکند،شروع میشود،تقریبا از 12ماهگی.

اما از 5سالگی عضلات دست کودک به قدر کافی برای درست گرفتن مداد آماده هستند و با تمرینات مختلف،باید نحوه صحیح مداد گرفتن را به آنها آموزش دهیم.

الگوی دست گرفتن مداد قبل از 5سالگی:

برخی از مشکلات غلط مداد گرفتن:

کمرنگ نویسی یا پررنگ نویسی:

اصلی ترین علت آن،درگیری حس عمقی کودک است.وقتی کودک حس عمقی مناسبی نداشته باشد،توانایی تخمین نیرورا ندارد و مداد را یا خیلی فشار میدهد و یا خیلی کم به آن فشار وارد میکند.

درشت نویسی:

باز هم علت اصلی آن حس عمقی و بی ثباتی مفاصل بالا تر هستند. کودک قدرت تخمین زدنفاصله مناسب راندارد و به جای حرکت انگشتان یا مچ دست،آرنجش را حرکت میدهد.

نکته مهم:

عضلات دست باید به اندازه کافی قدرت داشته باشند تا کودک بتواند مداد را درست در دست بگیرد هم چنین ثبات مفاصل شانه،آرنج و مچ دست اهمیت زیادی دارد.هنگام نوشتن شانه و آرنج کودک باید فیکس و ثابت باشند و فقط انگشتان و مچ دست حرکت کنند حتی در مراحل بالا نوشتن مچ دست نیز باید ثبات داشته باشد و فقط انگشتان حرکت کنند.

روش هایی که به کودک برای گرفتن مداد کمک میکند:

  • 1.هنگام شروع میتوانیم از مداد های درشت تر که قطر بیشتری دارند،استفاده کنیم تا فاصله بین انگشتان کودک بیشتر شود.هرچه فاصله بین انگشتان کمتر باشد، کودک نیاز به قدرت و نیروی بیشتری برای نگه داشتن مداد دارد و درگیری حسی بیشتری را میطلبد.
  • 2.سعی کنیم از مداد های کوتاهتر که متناسب با دست کودک است،استفاده کنیم.مداد های کوتاه تر باعث راحتی در نوشتن یا نقاشی کشیدن میشوند و کودک روی آنها مسلط است.
  • 3.از کودک بخواهیم مداد را با شست،انگشت اشاره و وسط بگیرد و از 2انگشت دیگر استفاده نکند.
  • 4.نوشتن برای کودک باید فعالیتی سرگرم کننده باشد و اگر کودک مایل به نوشتن نیست،نباید اورا مجبور به انجام تمرینات کنیم.
  • 5.قبل از اینکه کودک مداد را در دست بگیرد،ابتدا باید نحوه صحیح آن را در دست خودمان یا معلم یا شخص آموزش دهنده ببیند تا با توانایی تقلید  بتواند تا حدی نحوه صحیح را بیاموزد.
  • 6.گیره هایی وجود دارند که 3انگشت مورد نیاز را فیکس میکنند،اگر کودک مشکل دارد میتواند برای زمان محدودی از این گیره ها استفاده کند.
  • 7.باید مرحله به مرحله آموزش دهیم،گفتن اطلاعات کلی و زیاد به کودک موجب گیج شدن وی میشود.
  • بیشتر کودکانی که مشکلات در نوشتن دارند،از نحوه صحیح دست گرفتن مداد بی خبرند،و نمیدانند که به چه شکل باید مداد در دستشان باشد به همین دلیل ممکن است بد خط بنویسند،پررنگ یا کمرنگ بنویسند،از درد انگشتان شکایت کنند.
  • به علت فشار زیادی که به مداد وارد میکنند،نوک مداد سریعتر میشکند و کودک ممکن است خسته شود.
  • همچنین نحوه غلط مداد دست گرفتن باعث فشار به عضلات گردن،شانه و دست کودک میشود و ممکن است مشکللاتی را برای کودک ایجاد کند.

 

 

(با کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به هر کدام از مطالب گفته شده را در قسمت مربوطه بیابید...)


سوگند لطفی

سوگند لطفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود