برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
cd279240-0449-4e3a-8d4a-f43c645d49f5.jpg

تماس چشمی در کودکان اوتیسم

یکی از علائم کودکان اوتیسم نداشتن تماس چشمی با اطرافیان است .بسیاری از درمانگران سعی بر تلاش ایجاد تماس چشمی با تکنیک ها و ترفند های متفاوت دارند اما آیا ایجاد تماس چشمی برای کودکان ضروری است؟؟

🔴چرا برقراری ارتباط چشمی برای افراد اوتیسم سخت است؟ . برای تشویق این مهارت مهم اجتماعی چه کاری می توانیم انجام دهیم - و چه کاری نباید انجام دهیم؟ "

استفاده از تماس چشمی یک رفتار مهم غیر کلامی مهم است که بیشتر ما به طور خودکار در تعاملات اجتماعی از آن استفاده می کنیم. با این حال ،برقراری ارتباط چشمی با دیگران می تواند برای برخی از افراد مبتلا به اوتیسم - بزرگسالان و همچنین کودکان بسیار چالش برانگیز باشد. 

 

🔴چرا ارتباط چشمی مهم است؟

 ما می دانیم که تماس چشمی به افراد کمک می کند تا علاقه و توجه خود را به یک شریک مکالمه منتقل کنند. همچنین برای برقراری ارتباط علاقه مند به داشتن تعامل اجتماعی با کسی مهم است. اغلب اوقات ، برای اینکه بتوانیم نشانه های مهم اجتماعی افراد دیگر را بگیریم و به آنها پاسخ دهیم ، باید تماس چشمی خود را حفظ کنیم. و البته ، عدم برقراری تماس چشمی توسط دیگران می تواند به عنوان بی علاقگی یا بی توجهی تصور شود.

 از طرف دیگر ، ایجاد تماس چشمی برای برخی از افراد مبتلا به اوتیسم بسیار استرس آور است. کتابها و مقالات زیادی توسط بزرگسالان مبتلا به اوتیسم نوشته شده است که استرس وحشتناکی را که هنگام پدر و مادر و معلمان خوش فکر در هنگام مکالمه آنها را مجبور به برقراری ارتباط چشمی می کردند ، توصیف می کنند. در بسیاری از موارد ، آنها بیشتر حواس پرتی را نشان می دهند و به دلیل این اصرار قادر به تمرکز روی مکالمه نیستند. ما همچنین از این افراد شگفت انگیز یاد گرفته ایم که - وقتی دیگران به آنها امکان برقراری ارتباط راحت تر (بدون تماس چشمی) را می دهند - می توانند به راحتی صحبت کنند و در تعاملات اجتماعی ، اجتماعی و اجتماعی شرکت کنند

🔴آیا باید تماس چشمی را مجبور کنیم؟ 


بنابراین آیا باید بر تماس چشمی با کسانی که احساس ناراحتی می کنند اصرار کنیم؟ همانند بسیاری از سوالات پیچیده ، بهترین پاسخ احتمالاً ❌"بستگی دارد"❌ است.

 اول و مهمترین ، ما شما را تشویق می کنیم که با بررسی معنای مسئله برای فرزندتان شروع کنید. برقراری ارتباط چشمی چه تاثیری  دارد؟ آیا به او کمک می کند تا به مکالمه توجه کند یا آن را دشوارتر می کند؟

 

 

⭕ روش های جایگزین تماس چشمی  برای نشان دادن علاقه به ارتباط اجتماعی :

 ممکن است ارتباط چشمی برای فرزندتان آنقدر استرس آور باشد که وقتی او را درخواست می کنید کمتر به او توجه کند. در این حالت ، مناسب است که به دنبال راه های جایگزین برای فرزند خود باشید تا به دیگران نشان دهد که علاقه مند است و به آنها توجه دارد. به عنوان مثال ، شما می توانید اهمیت نشان دادن علاقه او را به روشی غیر کلامی توضیح دهید و سپس برخی از این گزینه ها را ارائه دهید:
 
 

به فرزندتان پیشنهاد کنید که با روبرو شدن کامل با فرد و ماندن در فاصله مکالمه ، علاقه خود را نشان دهد. این شامل کار روی هرگونه تمایل  در وسط مکالمه است. به فرزندتان کمک کنید تا برخی نظرات مناسب اجتماعی را بیاموزد که می تواند از آنها برای نشان دادن توجه خود استفاده کند. به عنوان مثال: گفتن "بله" یا "خوب" یا حتی "هوم-هوم"
 مهم است كه به او كمك كنید بفهمد این نظرات كوچك باید هنگام توقف شخص مقابل ایجاد شود - نه هنگام صحبت كردن. 
هر دوی شما می توانید زمان بندی را با هم تمرین کنید. پسر شما حتی ممکن است به کسی بگوید "من توجه می کنم حتی اگر به تو نگاه نمی کنم."


🔴 نشانه هایی که باید تماس چشمی را تشویق کنید:


 ❌در همان زمان ، ما دیده ایم که ایجاد تماس چشمی به وضوح توجه بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم را بهبود می بخشد. اگر متوجه شدید که پسرتان توجه نمی کند مگر اینکه در تماس چشمی قرار بگیرد ، تشویق این مهارت ممکن است برای موفقیت و استقلال او در زندگی مهم باشد❌

 

⭕تشویق تماس چشمی:

 

 

 ❌در زیر چند استراتژی کلی وجود دارد که می توانید تمرین کنید. ما هشدار می دهیم که این استراتژی ها نمی توانند جایگزین یک برنامه درمانی فردی تحت هدایت یک متخصص واجد شرایط شوند. متخصصان رفتاری(روانشناس و رفتاردرمانگر ) از روش های مختلفی برای تشویق و افزایش تماس چشمی استفاده می کنند. این موارد می تواند شامل تقویت وقایع طبیعی و خود به خودی در تماس چشمی و افزایش مدت زمان تماس چشمی در هنگام مکالمه باشد❌

💢هنگام معرفی یک مهارت جدید :

 

مهم است که آن را در مراحل کوچک آموزش دهید ، در حالی که با پیشرفت پسرتان به آرامی انتظارات خود را پیش می برید. ما توصیه می کنیم در موقعیت های گاه به گاه و خصوصی با چند خواسته دیگر که توجه او را دارند تمرین کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که در برخی شرایط ، اولویت های مهمتری نسبت به تماس چشمی وجود دارد. به عنوان مثال ، بیشتر ما وقتی می خواهیم چیزی را به یاد بیاوریم تمایل به قطع تماس چشمی داریم.

 

💢گرفتن یک نگاه:

 

اولین قدم برای ایجاد تماس چشمی می تواند مکث قبل از پاسخ دادن به پسرتان باشد. بنابراین اگر سوالی پرسید یا چیزی را خواست ، قبل از پاسخ دادن یا پیشنهاد دادن به او مکث کنید. این ممکن است کافی باشد تا او نگاهی به مسیر شما بیندازد تا ببیند آیا او را شنیده اید یا نه. وقتی این کار را انجام داد ، بلافاصله پاسخ دهید و او را به خاطر برقراری ارتباط چشمی تحسین کنید. این می تواند به سادگی گفتن جمله "من دوست دارم چگونه به من نگاه می کنی" یا به سادگی "خوب نگاه می کنم" باشد. بعد می خواهید طول تماس چشمی او را افزایش دهید. از او بخواهید ارتباط چشمی شما را برقرار کند و چند لحظه صبر کنید تا آنچه را که می خواهید به او بدهید. در طول این مکث ، ممکن است به او بگویید که چگونه برقراری ارتباط چشمی شما را ترغیب می کند تا به درخواست های او پاسخ دهید.

💢 ایجاد منافع:


 علایق خاص می تواند راه دیگری برای تشویق ارتباط چشمی باشد. آیا پسرت فقط دوست دارد درباره یک نمایش خاص یا مجموعه خاصی که دارد صحبت کند؟ آیا وقتی او را در این موضوعات درگیر می کنید ، احتمال دارد نگاه شما را بالا ببرد؟ این یک روش عالی برای تشویق او است.

💢پشتیبانی بصری:


 البته ممکن است فرزند شما تماس چشمی کافی نداشته باشد تا بتوانید آن را به طور منظم تقویت کنید. در این صورت ، ممکن است برخی از راهکارها را برای "جلب توجه او" امتحان کنید. این می تواند به همان اندازه آشکار باشد که ما با استفاده از یک پشتیبانی بصری یا لمس گوشه چشم خود را با حرکتی شروع می کنیم که از محدوده دید او شروع می شود و سپس تقویت می شود. تحقیقات - و تجربه بالینی - نشان می دهد بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم به نشانه های دیداری بهتر از دستورالعمل های گفتاری پاسخ می دهند. پشتیبانی بصری به ویژه می تواند در تقویت انتظارات مفید باشد. در این حالت ، ممکن است از تصویر چشم یا کلمه "نگاه" که روی کارت نشانه نوشته شده استفاده کنید. در نهایت ، می خواهید این دستورات را حذف کنید. آنها ابزار آموزش هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود