برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
f6b3c50e-dcd8-4600-8d44-e8328110691e.jpg

نحوه معاینه پستانها توسط خود فرد

یکی از روش های تشخیص زودرس سرطان پستان خودآزمایی یا معاینه پستان توسط خود فرد می باشد. برای اینکار ابتدا لازم است که خانمها پستانهایشان را بشناسند تا در صورتی که تغییری در آنها مشاهده کردند سریعا به پزشک مراجعه کنند. برای خواندن ادامه این مطلب با ما در مام پلاس همراه باشید...♀️

آگاهى از وضعیت طبیعى پستان‌ها

در گذشته به خانمها توصیه مى‌شد که پستان‌هاى خود را به طور دقیق و منظم در روزهاى خاصى از دوره قاعدگى خود معاینه نمایند. تعجب آور نیست که این کار باعث بروز احساس نگرانى و اضطراب در بعضى خانمها مى‌شد. بعضى دیگر از خانمها نیز در صورت عدم انجام این کار احساس گناه مى‌کردند و در صورتى که بعدها مشکلى در پستانشان ایجاد مى‌شد، خود را مقصر مى‌دانستند.

آناتومى و ساختمان پستان‌ها

پستان‌ها در خارج قفسه سینه و عضلات سینه‌اى قرار دارند. آنها حاوى آلوئول‌هاى ترشح کننده شیر و مجارى حمل کننده شیر به نوک پستانها مى‌باشند. شبکه‌اى از عروق و غدد لنفاوى پستان‌ها را احاطه کرده است که در سیستم ایمنى نقش مهمى دارد.
امروزه اکثر پزشکان این نظر را دارند که مهمترین چیز براى خانمها، شناختن پستانشان مى‌باشد و در صورتى که خانمها تغییرى در پستانشان مشاهده کردند باید سریعا به پزشک مراجعه نمایند. براى آگاهى یافتن از وضعیت پستانهایتان، ابتدا باید بدانید که شکل پستانهایتان چگونه است. شما باید عادت نمایید که گاهى اوقات بعد از اینکه دوش گرفتید یا وقتى که لباسهایتان را مى‌خواهید عوض کنید، چند لحظه‌اى پستانهاى خود را در آینه مشاهده نمایید. در چنین مواقعى با بلند کردن دستهایتان به بالا،توجه نمایید که چگونه پستانهایتان هم بالا مى‌رود. بدین ترتیب شما به وضعیت طبیعى پستان خود آشنا خواهید شد. چیزى که شما باید به دنبال آن بگردید، تغییراتى است که در شکل پستان ایجاد شده است مثل متورم شدن پستان، کشیده شدن پوست آن و یا تغییراتى در نوک پستان.

شما همچنین باید بدانید که چگونه پستانهاى خود را لمس و احساس نمایید. از هیچ خانمى نمى‌توان این انتظار را داشت که در اولین بارى که پستانش را لمس و معاینه مى‌کند موفق به پیدا کردن یک توده در آن شود. قبل از اینکه شما بتوانید در مورد پستان خود قضاوت کنید، نیاز به کسب تجربه دارید. اکثر پستانهاى خانمها تا حدودى قلنبه قلنبه و ناهموار مى‌باشد، مخصوصا در روزهاى قبل از وقوع عادت ماهانه این حالت بیشتر دیده مى‌شود. بعد از عادت ماهانه، این ناهمواریهاى پستان کمتر شده و حتى ممکن است ناپدید شود. شروع  به لمس کردن پستانهایتان به مدت چند روز نمایید تا کاملاً با بافت و ساختمان آن آشنایى پیدا نمایید و بدانید که در طول دوره قاعدگى‌تان چه تغییراتى در آن ایجاد مى‌شود.

نحوه معاینه پستان‌ها توسط خود فرد
 
✔در حالیکه لباسهاى خود را در آورده‌اید در مقابل آینه بایستید و به هر یک از پستانهایتان به طور جداگانه نگاه کنید. به اندازه، شکل، رنگ، حاشیه‌ها و جهت پستانها و نوک پستانهایتان توجه نمایید.

✔دستهایتان را بلند کرده و بالاى سرتان قرار دهید و همانگونه که از یک سمت به سمت دیگر به آرامى مى‌چرخید به پستانهایتان نگاه کنید.


✔ دستهایتان را محکم به کمرتان فشار دهید و شانه‌هایتان را به جلو بیاورید. اکنون به هر یک از پستانهایتان به طور جداگانه نگاه کنید.

 
✔ حالا دست راست خود را بلند کرده و به پشت سرتان قرار دهید. با استفاده از انگشتان دست چپ، شروع به لمس پستان راست نمایید.

این کار بهتر است در حمام و در حالیکه دستها صابونى هستند انجام شود. از کنار خارجى پستان شروع به لمس کردن نموده و بصورت دایره‌اى، کل پستان را معاینه و لمس نمایید تا به نوک پستان برسید. سپس ناحیه بین پستان و زیر بغل و در آخر، زیر بغل را معاینه نمایید. سپس این کارها را براى پستان چپ خود انجام دهید.

✔ اکنون دراز بکشید و در حالیکه یک بالش در زیر و بین شانه‌هاى خود قرار داده‌اید و دست چپ خود را بالا برده‌اید، معاینات فوق را تکرار نمایید. سپس این کار را براى پستان دیگرتان هم انجام دهید.

اگر مشکلى در پستان پیدا شد چه باید کرد؟

در صورت مشاهده هر گونه تغییرى در پستانتان، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید، خواه این مشکل در قسمت داخلى پستان، پوست آن و یا نوک پستان باشد. طبیعى است که در چنین مواقعى احساس نگرانى نمایید، اما سعى کنید به خاطر داشته باشید که از هر 10 توده‌اى که در پستان پیدا مى‌شود 9 تاى آن غیر سرطانى است.

حتى اگر توده‌اى که در پستان شما وجود دارد سرطانى هم باشد، شکى نداشته باشید که تشخیص زودرس و به موقع و درمان مناسب آن، باعث افزایش احتمال معالجه کامل آن خواهد شد.

✔ از شکل و چگونگى لمس و معاینه پستانهاى خود، آگاهى داشته باشید.

✔ هر گونه تغییرى که در پستانهایتان ایجاد مى‌شود را به پزشک اطلاع دهید.

✔ از هر 10 توده‌اى که در پستانها یافت مى‌گردد، 9تاى آن غیرسرطانى مى‌باشد.



مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود