برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
a8560627-f364-4f2a-8cc5-c08d8dabc06e.jpg

چرا کودکان دارای بیش فعالی در انجام دستورالعمل ها مشکل دارند ؟

در این پست به بررسی نوعی حافظه،به نام حافظه فعال یا کاری در کودکان می پردازیم که این نوع حافظه در کودکان بیش فعال ضعیف تر از سایر دیگران است و باعث مشکل در عملکرد کودک در جنبه های متفاوتی می شود . در این پست سعی داریم به معرفی این موضوع و همچنین ارائه راهکارهای موجود بپردازیم

 ●حافظه فعال؛برگه ی یادداشتی موقتی در ذهن!

این مهارتی است که به ما اجازه می دهد بدون توجه زیاد و ویژه ای کار یا فعالیتی را انجام دهیم 

حافظه فعال و یا "کاری " را به عنوان یک یادداشت چسبنده موقت در مغز تصور کنید. این حافظه اطلاعات جدید را در جای "مناسب " خود قرار می دهد تا مغز بتواند به طور خلاصه با آنها کار کند و آنها را با سایر اطلاعات ارتباط دهد.
 به عنوان مثال ، در کلاس ریاضیات ، حافظه فعال به بچه ها اجازه می دهد اعدادی را که معلم می گوید در ذهن خود اصطلاحا ببینند و تصور کنند.
آنها ممکن است هیچ کدام از این اعداد را در کلاس بعدی یا حتی 10 دقیقه بعد به خاطر نیاورند. اما مشکلی نیست حافظه فعال کار کوتاه مدت خود را انجام داده است
《 حافظه کاری یا فعال  فقط برای استفاده "کوتاه مدت "نیست. همچنین به مغز کمک می کند تا اطلاعات جدیدی را برای ذخیره سازی طولانی مدت "سازماندهی" کند. هنگامی که افراد با حافظه کاری مشکل دارند ، مغز ممکن است اطلاعات را به صورت مختلط ذخیره کند. یا ممکن است به هیچ وجه آن را در دراز مدت ذخیره نکند. 》

کودکان adhd و بیش فعال به دلیل مشکلاتی که این اختلال  در تمرکز ،توجه و...انها بوجود می آورد .در حافظه فعال یا کاری خود دچار مشکلات زیادی هستند .

در ادامه نمونه هایی از مشکلات  و نشانه های حافظه فعال ("کاری")  برای شما مثال می زنیم .در این مثال ها کودکان با مشکلات حافظه فعال دست و پنجه نرم می کنند و این مشکل ممکن است به دلیل اختلال کودک (مثلا نقص توجه و بیش فعالی و یا ...) وجود داشته باشد .

● انجام ریاضیات ذهنی: 

معلم از بچه ها می خواهد 21 و 13 را در ذهن خود جمع کنند و سپس 6 را از مجموع آنها کم کنند. بچه ها ممکن است اعدادی را که معلم گفته است  به یاد بیاورند: 21 و 13. اما ممکن است یادشان نیاید که قرار است با آنها چه کار کنند. یا ممکن است  بتوانند ان ها را جمع کنند (34) اما حفظ نکنند بنابراین نمی توانند 6 را از آن کم کنند. 

●پیروی از دستورالعمل های عملی:
 

وقتی به افراد مجموعه ای از دستورالعمل ها داده شود  ، ممکن است همه مراحل را نتوانند به خاطر بسپارند. یا ممکن است آنها ترتیب صحیح را به خاطر نداشته باشند.بسیاری از کودکان adhd و بیش فعال در این مورد مشکل دارند و اگر به ان ها مجموعه ای از دستورالعمل هایی داده شود یا همه آن ها رو نمی توانند به یاد بیارند و یا ترتیب ان ها رو درست به یاد نمی آوردند.

 افرادی که مشکلات یادگیری دارند  و یا مشکلات توجه و تمرکز دارند اغلب در حافظه کاری مشکل دارند، به ویژه در مورد کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD بیشتر صدق می کند. دلیل آن این است که ADHD با مشکلات مربوط به عملکردهای اجرایی مانند حافظه کاری مرتبط است.

●چگونه مربیان /روانشناسان /رفتاردرمانگران  می توانند به کودکانی که با مشکلات حافظه فعال دست و پنجه نرم می کنند کمک کنند؟
 

انها می توانند راهکارهایی را برای کمک به آنها در حل مشکل ارائه دهند.  آموزش استراتژی ها روشی است  که به بچه ها نشان می دهد چگونه می توانند محتوا یا مهارت های مورد نیاز خود را بیاموزند.

 

□در این روش ها  بچه ها استراتژی هایی مانند ▪یادداشت برداری▪ را یاد می گیرند تا به آنها در پردازش ، به خاطر سپردن و بیان اطلاعاتی که می آموزند ، کمک کند.

 

□ همچنین آنهاباید یاد بگیرند که چگونه کارها را به چند مرحله قابل کنترل تقسیم کنند تا پردازش ان ها و به یاد سپاری ان ها راحت تر شود .
 

□باید روی مهارت های تجسم کار کنید.

 بچه ها را تشویق کنید تا تصویری از آنچه را که تازه خوانده اند یا شنیده اند در ذهنشان ایجاد کنند. به عنوان مثال  شما از فرزند خود بخواهید که میز شام  را برای پنج نفر تنظیم کندبرای آنها قاشق، چنگال، ظرف، لیوان در نظر بگیرد و سپس آن را بکشد. وقتی بچه ها در تجسم بهتر می شوند ، می توانند تصویر را به جای ترسیم کردن ، توصیف کنند. 

□از فرزندتان بخواهید به شما بیاموزد.

توانایی توضیح چگونگی انجام کار شامل معنادار ساختن اطلاعات و پر کردن حفره های ذهنی آنهاست. شاید فرزند شما در حال یادگیری مهارتی باشد ، مانند نحوه دریبل زدن در ورزش. از کودک خود بخواهید این مهارت را به شما بیاموزد و مراحلش را  با جزئیات تعریف کند . 

 

□بازی هایی را که از حافظه بصری استفاده می کنند ، امتحان کنید.

بسیاری از بازی های  وجود دارد که می تواند به کودکان کمک کند تا روی حافظه بصری (دیداری)کار کنند . همچنین می توانید کارهایی را انجام دهید مانند اینکه یک صفحه پر از اشکال هندسی  به بچه ها بدهید و از آنها بخواهید دور اشکال مشخصی مثلا "دایره" را خط بکشند و یا اگر کودک شما سن بالاتری دارد یک مجله به دست او بدهید و از او بخواهید مثلا در مجله دور حرف های "ب"خط بکشد.

 □ خواندن فعال را تشویق کنید. 
دلایل زیادی پشت محبوبیت برچسب ها  و برگه ها یادداشت های چسبنده وجود دارد. یادداشت برداری ،خط کشیدن  یا برجسته سازی متن (با هایلاترها،ماژیک ها و..)می تواند به بچه ها کمک کند اطلاعات را به اندازه کافی در ذهن داشته باشند تا به سوالات مربوط به آن  متن پاسخ دهند. 

 

□ تکه های اطلاعات را به لقمه های کوچکتر تبدیل کنید.
 تا به حال فکر کرده اید که چرا  شماره  تلفن هایی که در اعلامیه ها وجود داد  در آن ها خط تیره وجود دارد؟
 زیرا به خاطر سپردن چند گروه کوچک از اعداد آسان تر از یادآوری یک رشته طولانی از اعداد است. 
شما (556423 ) را به سختی می توانید حفط کنید در حالیکه (23_64_55) راحتتر حفظ میکنید.


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود