برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
429b2efb-249a-4313-8049-96e73ba62a74.jpg

چرا اگر به کودکم اشتباهات را بگویم زود ناراحت می شود؟

چگونه می توان فرزندان خود را نظم داد ، از ان ها انتقاد کرد ،رفتار های اشتباه را به آن ها گفت اما بدون اینکه اعتماد به نفس آنها از بین برود؟ شما نمی خواهید فرزندان خود را مجازات کنید فقط می خواهید آنها رفتار بهتری داشته باشند! با ما همراه باشید

  ما فرزندانمان را دوست داریم ، بنابراین منطقی به نظر می رسد که آنها باید خودشان را دوست داشته باشند و  اعتماد به نفس خوبی در زندگی خود داشته باشند 

 

○《"اما"  اگر تشویق این ویژگی هایی مثل بالا بردن اعتماد به نفس اولویت شما به عنوان والدین است ، ممکن است از برخورد با رفتارهای اشتباه فرزند خود اجتناب کنید زیرا نمی خواهید به اعتمادبه نفس او آسیب برسانید.》○


 کودکان باید از اشتباهات خود درس بگیرند  و شما می توانید بدون اینکه ان ها  احساس کنند بچه های بدی هستند ، آنها را در مقابل اشتباهاتشان  مسئولیت پذیر کنید .

یکی از مهمترین وظایف  والدین این است که به فرزندان خود یاد بدهیم که چگونه در ارتباطات مختلف قرار بگیرند. آنها باید تاثیر گذاری رفتارشان را در نظر بگیرند و رفتارهایی که ناخوشایند است و دیگران تحمل نخواهند کرد و یا برعکس بشناسند .

 فرزندان شما باید《احساس گناه》را بشناسند اگر  مرتکب اشتباهی شده اند .داشتن این احساس  بخشی از رشد اخلاقی است، بنابراین آنها تلاش می کنند که جبران کنند.احساس گناه سالم همان احساس شرمندگی و بی ارزشی نیست.


در ادامه به بررسی و تفکیک چالش ها و سوالات والدین در این زمینه می پردازیم و راه حل های لازم را ارائه می دهیم!


 🛑چالش والدین ❓❔:
 چرا هر وقت فرزندم رفتار بدی داشته باشد ، اگر به آن اشاره کنم بسیار ناراحت می شود؟ 

بعضی از بچه ها حساسیت فوق العاده ای نسبت به انتقاد دارند یا مستعد کاهش اعتماد به نفس هستند. توصیه روانشناسان  انتقاد از "رفتار کودک "به جای "شخصیت  کودک: است .
 اما اکثر بچه ها نمی توانند تفاوت را متوجه بشنوند و با انتقاد فک می کنند شما اورا زیر سوال برده اید. بزرگسالان می توانند منطقی باشند و برای مثال اینگونه فکر کنند :"من یک کار بد کردم ، اما به طور کلی ، من یک فرد خوب هستم.
" بچه ها متفکر سیاه و سفید هستندو تفکرات ان ها اغلب حد وسطی ندارد "
به همین دلیل هنگام حرف زدن با ان ها باید محتاط بود.


🛑 چالش والدین ❔❓:
چگونه می توانم این  وضعیت را به آرامی اداره کنم و به احساسات کودکم صدمه ای نزنم اما همزمان به او اجازه سو استفاده هم ندهم ؟

بهترین رویکرد یک استراتژی سه مرحله ای است که روانشناسان ان را "انتقاد نرم" می نامند.

○مرحله اول: بهانه ای برای رفتار او ارائه  دهید.
 شروع کنید و بگویید "من می دانم که تو قصد این کار را نداشتی" یا "تو احتمالاً متوجه نشده بودی" یا "من متوجه شدم که تو درحال تلاش برای جبران اشتباه هستی  ." این به او می گوید که  می دانید او بچه خوبی است و حتی وقتی که شرایط به هم ریخته باشد و اشتباهی کرده باشد اما نیت خوبی دارد.

○مرحله دوم: به او بگویید چه اشتباهی کرده است و چگونه بر دیگران تأثیر گذاشته است!
مثلا بگویید "وقتی برادرت را  می زنی ، بازوی او خیلی درد می گرفت." 
ممکن است وسوسه شوید که  به حرف هایتان اضافه کنید  "تو همیشه با برادرت  چنین رفتاری می کنی" یا  "تو به اندازه کافی به احساسات دیگران اهمیت نمی دهی" ، اما با زدن حرف های "کلی " و متقاعد کردن اینکه اون "همیشه" عملکرد بدی دارد کاری از پیش نمی برید.

○مرحله سوم: به جلو حرکت کنید. 
کودکان نمی توانند کاری را که قبلاً انجام داده اند برگردانندو ما نمی خواهیم احساس بدی نسبت به خود داشته باشند. 
از کودک خود سوالاتی بپرسید تا به او کمک کند تا طرحی برای درست کردن کارها ارائه دهد ، از جمله: 
"چه کاری می توانی انجام دهی تا برادرت احساس بهتری داشته باشد؟" بسته به شرایط ، می توانید روش های احتمالی جبران خسارت را پیشنهاد دهید. این می تواند شامل عذرخواهی ، دلداری  یا انجام کارهای خسته کننده مانند کمک به مرتب سازی در خانه باشد. به معنای وسیع تر ، اگر فرزند شما کاری برای آسیب رساندن به خانواده انجام داده باشد ، پس می تواند برای کمک به خانواده کاری انجام دهد. و هنگامی که او کاری را برای جبران داد، با قدردانی واقعی کار اورا تقویت کنید.


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود