برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
روش-مونته-سوری-چیست؟.jpg

روش مونته سوری چیست؟ جوانب مثبت و منفی

روش مونته سوری یک رویکرد آموزشی است که توسط پزشک و مربی ایتالیایی ماریا مونته سوری در سال 1907 توسعه یافته است. این روش با تاکید بر استقلال ، آزادی در محدوده و احترام به رشد طبیعی روانی ، جسمی و اجتماعی کودک مشخص می شود. با این مقاله تا انتها همراه باشید تا با هم بهتر و بیشتر روش مونته سوری را بشناسیم...

کلاس های مونته سوری

در کلاس مونته سوری ، کودکان در یادگیری خود انتخاب های خلاقانه انجام می دهند ، در حالی که معلم فعالیت های متناسب با سن را برای هدایت روند ارائه می دهد. کلاس های درس با بسیاری از تجهیزات یادگیری طراحی شده اند و شامل مکان های مختلفی برای کودکان برای یادگیری و بازی به طرق مختلف است: فرد به فرد ، جفت جفت ، در گروه های کوچک ، در گروه های بزرگ ، در داخل ، خارج ، میزها ، روی زمین.
                                 


کلاسهای درس مونته سوری مکانهای مسالمت آمیز و شادی هستند که برای تأمین نیازهای رشد هر کودک در هر مرحله از زندگی طراحی شده اند. تمام وسایل موجود در محیط به اندازه کودک اندازه گیری می شوند ، از جمله مبلمان ، قفسه ها و مواد مونته سوری.

هیچ کانونی برای کلاس وجود ندارد. این نشان می دهد که معلم مورد توجه کودکان نیست ، بلکه همه آنها با هم یک جامعه هستند. رنگ های روشن و جذاب ، مواد طبیعی ، اشیاء فرهنگی جذاب و تصاویر جالب روی دیوار ، همگی تجربه های حسی و فکری پیچیده ای را در اختیار کودکان قرار می دهند. هنگامی که کودکان برای اولین بار وارد یک محیط مونته سوری می شوند ، لحظه ای فوری و تأثیرگذار رخ می دهد که آنها متوجه می شوند این مکان برای آنها مناسب است.

به کودکان آموزش داده می شود که چگونه از طریق فعالیت های سرگرم کننده نقش آفرینی و مدل سازی مناسب ، تعاملات اجتماعی خود را تنظیم کنند. معلم بهترین روش را برای پاسخگویی به مشاجرات یا موقعیتهای جدید نشان می دهد و به کودک این توانایی را می دهد که هنگام بروز مشکل واقعی با اعتماد به نفس و از نظر اجتماعی عمل کند. نتیجه، یک کلاس خودتنظیم است ، که در آن تنشهای اجتماعی طبیعی بیشتر توسط خود کودکان حل می شود.

کودکان آزادانه در سراسر محیط حرکت می کنند ، فعالیت های مورد علاقه خود را انتخاب می کنند یا با معلم ، به صورت جداگانه یا در گروه های کوچک کار می کنند. حرکت آنها توسط معلم بلامانع است مگر اینکه خود ، افراد دیگر یا محیط اطراف آنها را به خطر بیندازد. محیط های بیرونی در مدارس مونته سوری مهم هستند و فرصت هایی را برای تعامل با دنیای طبیعی فراهم می کنند.

دکتر مونته سوری بر این باور بود که کودکان وقتی می آموزند چه چیزی را یاد بگیرند بهتر یاد می گیرند و این فلسفه امروز در کلاس های درس مونته سوری وجود دارد. به نظر می رسد در کلاس درس مونته سوری متفاوت از آنچه شما به آن عادت کرده اید وجود دارد. مواردی که آن را منحصر به فرد می کند شامل موارد زیر است:

▪️ایستگاه های مختلف فعالیت برای انتخاب کودکان در طول روز.

▪️معلمین به جای ایستادن جلوی کلاس ، از گروهی به گروه دیگر می روند.

▪️یک سیستم درجه بندی غیر سنتی.

▪️تمرکز بر کل دانش آموز - رشد اجتماعی ، عاطفی ، فکری و جسمی همه در نظر گرفته شده است.

▪️مانند هر روش آموزشی ، برخی از معلمان و والدین این روش را دوست دارند ، در حالی که دیگران علاقه چندانی ندارند
.


                                   

پست های آموزش  مقطع ابتدایی در بخش آموزشگاه وب سایت مام پلاس بیشتر بر اساس این روش مفید (مونته سوری) ارائه شده اند.

جهت بهره بردن این آموزش ها برای کودک دلبندتان بر روی لینک آموزشگاه  کلیک کنید:

بخش آموزشگاه  وب سایت مام پلاس

 

جوانب مثبت آموزش مونته سوری


✅تأکید بر یادگیری مستقل عملی

کلاس های مونته سوری به دلیل زیبایی تا حدودی مشهور هستند. نور و فضای طبیعی زیاد از اولویت های اصلی در طراحی کلاس است. همه اینها به یک دلیل انجام می شود. کارن ریکس ، یک مدرسه بین المللی مونته سوری در ژاپن تأسیس کرد ، می گوید: "ایجاد یک محیط زیبا و قابل دسترسی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ، زیرا کودکان یادگیری خود را با کمک ابزار یادگیری دقیق طراحی می کنند."

ریكس توضیح می دهد: "این مواد ، دانش آموزان جوان را به سمت درک واژگان پیچیده و كشف ایده های انتزاعی از طریق استفاده عملی از اشیای بتونی كه دقیقاً برای چنین هدفی ساخته شده اند ، سوق می دهد."

آنیترا جکسون ، مربی مونته سوری و نویسنده می گوید: "بهترین چیز در مورد محیط مونته سوری این است که به کودکان امکان می دهد با سرعت شخصی خود کار کنند ، رشد کنند و یاد بگیرند." "کودکان در معرض درسها ، فعالیتها و موادی هستند که بر اساس مجموعه مهارتهای آنها بنا شده است - آنها به عنوان یک فرد در رشد خود پیشرفت می کنند."

این چگونه به نظر میرسد؟ خوب ، چیزی شبیه به یک اتاق کار بزرگ-دیدار-کارگاه. ملیسا استپین ، معلم مونته سوری می گوید: "جنبه مورد علاقه من در کلاس مونته سوری در مواد حسی است که ما با دانش آموزان خود استفاده می کنیم ، به ویژه جامدات هندسی ، حروف کاغذی و پله مهره های رنگی که برای حساب استفاده می شود.

استپین می گوید: "این مطالب كه به طور مستقل مورد استفاده قرار می گیرند این فرصت را در دانش آموزان ایجاد می كنند كه علاوه بر یادگیری آكادمیك سنتی ، تمركز و هماهنگی خود را نیز افزایش دهند.

✅تعامل اجتماعی پیشرفته

آیا تا به حال به نحوه شیفتگی کودکان نسبت به آنچه کودکان دیگر انجام می دهند توجه کرده اید؟ مونته سوری با جمع آوری کودکان در سنین مختلف در یک محیط یادگیری از این سرمایه استفاده می کند. بیشتر کلاس های درس مونته سوری دارای سن مختلط هستند و هدف آن پرورش یادگیری همتا به همسالان است. این آرایش می تواند به طور طبیعی منجر به رشد شود که ممکن است در یک کلاس با سن و سال یکنواخ تر رخ ندهد.

این گروه های مختلط به کودکان امکان می دهد تا از یکدیگر یاد بگیرند ، به یکدیگر بیاموزند و مهارت های زندگی مانند پذیرش و پذیرش را رشد دهند.

✅استقلال یک پایه اصلی است

روش مونته سوری احساس اعتماد بنفس و آزادی خلاقانه را در کودک افزایش می دهد،
باعث توسعه ی مهارت های کارآفرینی نیز میگردد.
از آنجا که بسیاری از فرآیند یادگیری خودگردان است ، کودکان می توانند بسیار سریعتر از یک مدرسه سنتی احساس استقلال و اطمینان به توانایی های خود را بدست آورند.

دانش آموزانی كه كلاس مونته سوری را تجربه می كنند تمایل بیشتری به مدیریت خود و تفكر مستقل دارند.

 

                               


✅عشق پرورش یافته برای یادگیری

این فلسفه آموزشی سعی در ترغیب عشق به یادگیری دارد. بزرگترین تاثیری که در دراز مدت می شود دید این است که مونته سوری ها نسبت به مردم و جهان اطرافشان همیشه کنجکاو هستند ، زیرا یادگیری را یک فرآیند لذت بخش مادام العمر می دانند نه یک بار که با زنگ مدرسه به پایان می رسد.

این مزیت خاص می تواند در کل زندگی کودکان باقی بماند و از طریق تحصیلات متوسطه ، شغلی ، آموزش شغلی - یا حتی فقط در تجربه هایی که دارند و افرادی که با آنها روبرو می شوند ، به یک نیروی محرکه تبدیل شود.
کودکان آموزش دیده به روش مونته سوری تمایل و توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف و عقاید را در موقعیت ها و زمینه های مختلف دارند.

✅برای کودکان شامل نیازهای خاص

چشم انداز ماریا مونته سوری برای آموزش از همان ابتدا شامل کودکان با نیازهای ویژه بود. او نه تنها ناتوانی های ذهنی و رشدی را مطالعه کرد ، بلکه مدیر مشترک یک موسسه برای معلمان آموزش ویژه بود. با این اوصاف بود که او اولین "Casa dei Bambini" (خانه کودک) خود را برای کودکان بدون حق رای در رم در سال 1907 آغاز کرد. بسیاری از اصول آموزش مونته سوری به خوبی به دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمت می کند.

از آنجا که کودکان در سنین مختلف با دیگران گروه بندی می شوند و همزمان یک معلم به مدت سه سال دارند ، دانش آموزان با نیازهای ویژه فشار کمتری برای همگام شدن با همسالان خود دارند و آزادی بیشتری در یادگیری و رشد با سرعت خود دارند. تداوم کلاس همچنین می تواند به دانش آموزان با نیازهای ویژه کمک کند تا در کلاس خود ارتباط نزدیک برقرار کنند و محیطی امن و پایدار را برای یادگیری ایجاد کنند.

فلسفه "پیروی از کودک" مونته سوری این امکان را برای همه کودکان - نه فقط کودکان با نیازهای ویژه - فراهم می کند تا یک آموزش فردی داشته باشند. در برنامه درس مربی مونتسوری ممکن است نام هر کودک با اهداف و ایده های مختلف برای سبک یادگیری منحصر به فرد خود باشد. این امر به ویژه به دانش آموزان با نیازهای ویژه کمک می کند تا با سرعت خود یاد بگیرند.

منفی های آموزش مونته سوری

این بدان معنا نیست که هر تجربه ای در مونته سوری تجربه خوبی خواهد بود. از یک طرف ، معلمان ، همکلاسی ها و مدیریت مدرسه می توانند به طور جدی تجربه شما را برای بهتر شدن تحت تأثیر قرار دهند. و در طرف دیگر ، جنبه هایی از فرهنگ مونته سوری وجود دارد که می تواند برای برخی مسئله ایجاد کند.

✅ممکن است گران باشد

برای مدارس مونته سوری سخت است که قیمت خود را پایین نگه دارند. به دست آوردن بسیاری از مواد یادگیری با دوام و با كیفیت بالا ، و همچنین آموزش طولانی مدت و عمیق استفاده از چنین مواردی برای كودكان گران است. به همین دلیل است که اکثر برنامه های مونته سوری کاملاً گران هستند.

سازمان های مرتبط با این روش تلاش می کنند از طرف دانشجویان با هزینه ها مقابله کنند ، مانند بنیادی که توسط بزوس ایجاد شده است . دانشجویان دوست دارند آموزش مونته سوری را ببینند که برای همه بزرگسالانی که مایل به" پیروی از کودک "هستند و برای همه کودکان ، بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی والدین ، ​​در دسترس باشد.

✅برای همه قابل دسترسی نیست

سازمان های آموزش و پرورش در سراسر دنیا به دلیل هزینه های بالای روش مونته سوری، آن را بطور کامل در مدارس اجرا نمی کنند ، برای همین بیشتر مراکز مونته سوری خصوصی هستند، این امر باعث میشود کودکانی که لز نظر مالی در وضعیت پایین تری نسبت به بقیه هستن تا حد زیادی از این روش محروم باشند.


با این وجود ، در برخی از مدارس منشور مونته سوری وجود دارد که دسترسی بیشتری دارند. مرکز ملی مونته سوری در بخش عمومی گزارش می دهد که از 5،000 مدرسه مونته سوری در ایالات متحده ، حدود 500 برنامه عمومی وجود دارد. آنها معمولاً در مناطق متنوع تر و با بودجه فدرال واقع شده اند و مانع تحصیل را از بین می برند.

 
 ✅درسی ممکن است برای برخی بسیار شل باشد


"پیروی از کودک" نباید چنین تعبیر شود: "به بچه ها اجازه دهید هر کاری که می خواهند انجام دهند" ، معلم و دستیار خودشان باید کلاس را کنترل کنند و در عین حال به کودک آزادی عمل داده شود، پس نباید یک کلاس مونته سوری شل تلقی شود .

✅استقلال همه چیز نیست

مونته سوری در پرورش احساس استقلال و کار خود هدایت شده، قوی است. اما همانطور که مونتگومری اشاره کرد ، موقعیت های شغلی همیشه اینگونه نیستند. ذهنیت کارآفرینی که می تواند بسیار ارزشمند باشد همچنین می تواند دانشجویان را برای همکاری در تیم ها و کار تحت یک قدرت سخت تربیت کند.

مونتگومری می گوید: "مدرسه مونته سوری به شما می آموزد که با شرایط خود فکر کنید و نیروی کار بیشتر یک تیم ،کارساز است."

دانشجویان می توانند از پشتیبانی بیشتری در مورد نحوه همکاری استفاده کنند. همکاری دانشجویی عملیست که در برنامه درسی مونته سوری به خوبی به آن پرداخته شده است. از آنجا که همکاری در دنیای امروز مهارت بسیار با ارزشی است ، قطعاً برخی از مدارس مونته سوری تأکید خود را در این زمینه ضروری می دانند.


                             


✅ساختار پایان کلاس می تواند برای برخی ترسناک باشد

کودکان تمایل دارند روال و ساختار را دوست داشته باشند. حتی موانع فیزیکی میزهایی که پشت سر هم قرار گرفته اند ، می تواند برای برخی از دانش آموزان راحت باشد و برلی برخی نه. کلاسهای مونته سوری ساخته شده است تا امکان حرکت و تغییر را فراهم کند و معلمان بیشتر از آموزش مستقیم استفاده می کنند.

گرچه این احتمالاً مانعی غیرقابل حل نیست ، اما قطعاً باید به خاطر بسپارید. سلسله مراتب کلاس های سنتی آزادی کمتری را برای دانش آموزان فراهم می کند ، ولی می تواند فضای کلاس را که احساس نظم ، امنیت و روال می کند تضمین کند.

هیچ علامت تجاری بر روی این نام وجود ندارد و بسیاری از مدارس خود را" مونته سوری "می نامند که از روش های واقعی پیروی نمی کنند."

برای اجرای درست روش مونته سوری باید ابتدا باید به کودک و اشتیاق طبیعی کودک برای یادگیری ایمان داشته باشید. هر مربی مونته سوری باید ابتدا خود را مورد بررسی قرار دهد تا مطمئن شود که به این اصل ایمان دارد یا نه
 ؟

نتیجه گیری

در کشور ما هم چند وقتی هست که این روش، و آن هم بیشتر در مدارس و مراکز غیرانتفاعی اجرا می شود.
متاسفانه در چندسال اخیر برداشت های اشتباهی از این روش صورت گرفت و مخالفت هایی ابراز شد. ولی در حال حاضر کم کم این روش در حال جا افتادن است ، منتها همانطور که اشاره شد ، این روش هزینه هایی در بردارد و نیاز به مربیان با تجربه و آموزش دیده.
به جای مخالفت های بی مورد و با توجه به فواید فراوان این روش و مطالعات فراوانی که توسط کشورهای دیگر در این مورد انجام شده، بهتر است مسئولین آموزشی کشور به فکر فراهم آوردن شرایط لازم برای گسترش این روش فوق العاده در کشور باشند
.

پست های آموزش  مقطع ابتدایی در بخش آموزشگاه وب سایت مام پلاس بیشتر بر اساس این روش مفید ارائه شده اند.

جهت بهره بردن این آموزش ها برای کودک دلبندتان بر روی لینک آموزشگاه  کلیک کنید:

بخش آموزشگاه  وب سایت مام پلاس



برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود