برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

0تا 100تاخیردر ایستادن و راه رفتن کودک

0تا 100تاخیردر ایستادن و راه رفتن کودک به شما کمک میکند تا هر نگرانی راجع به مراحل رشدی کودکتان دارید برطرف کنید و آموزش ببینید چگونه به کودکتان کمک کنید

کودکی که تا 18 ماهگی هنوز نتوانسته است راه رفتن را شروع کند، جای نگرانی دارد ولی زودتر از این زمان نه.

معمولا یک کودک نوپا در 10-6 ماهگی می‌تواند خودش را بکشد و بایستد. وقتی که می‌خواهد شروع به ایستادن کند، از پشت مراقب او باشید و به او کمک کنید تا خودش را در موقعیت ایستاده نگه دارد. اگر نوزادتان تا 18 ماهگی هنوز شروع به راه رفتن نکرده است، اگر کودک روی انگشتان پاهایش حرکت می‌کند و یا اینکه مشکل و مسئله نگران کننده‌ای در مورد پاهایش دارد، بهتر است دست روی دست نگذارید و تمام موارد موجود را با پزشک او در میان بگذارید.

راه رفتن یک مهارت حرکتی درشت است که ماهیچه های بزرگ پاها را درگیر می کند. معمولاً از نظر رشد نوزاد، غلت زدن، یادگیری نشستن مستقل، خزیدن، ایستادن مستقل و استفاده از مبلمان یا وسایل دیگر برای گشت و گذار در اتاق قبل از آن انجام می شود.

گاهی دیر راه رفتن ممکن است به دنبال تاخیر در سایر نواحی رشد حرکتی درشت نوزاد باشد. به عنوان یک مثال ممکن است دیر خزیدن را دنبال کند. برای مثال، خزیدن برای نوزادان غیرمعمول نیست. با این حال، راه رفتن یک مهارت حرکتی درشت ضروری است و تأخیر در ملاقات با آن به طور یکسان باعث ایجاد نگرانی در والدین و مراقبان کودک می‌شود، حتی اگر با کمی تأخیر، سایر نقاط عطف حرکتی درشت او ممکن است علت فوری نباشد. برای نگرانی وقتی صحبت از دیر پیاده روی می شود.

به طور متوسط، نوزادان با رشد خوب بین 10-14 ماهگی شروع به راه رفتن می کنند. نوزادان مبتلا به بیش حرکتی مفاصل، تون عضلانی پایین، سندرم داون و نوزادانی که زودتر از موعد یا در معرض خطر ابتلا به اوتیسم هستند، اغلب دیرتر شروع به راه رفتن می کنند.

قاعده کلی این است که اگر نوزادی تا 18 ماهگی راه نمی‌رود ، ارزیابی توسط متخصص کاردرمانی یا متخصص اطفال برای شناسایی چرایی راه‌رفتن نوزاد مهم است . این مشاوره باید شامل ارزیابی انعطاف پذیری و ثبات لگن باشد.

اگرچه سن راه رفتن مستقل مهم نیست، اما مهم است که نوزادانی که دیر راه رفتن را یاد می‌گیرند، تجربه زیادی در ایستادن، ایستادن با تکیه گاه و راه رفتن با نگه داشتن وسایل خانه داشته باشند (اغلب به نام کروز برای نوزادان).

این فعالیت‌ها به شکل دادن به مفاصل لگن، تقویت عضلات پا، تمرین تعادل و ایجاد تجربه بصری در حالت ایستاده برای نوزاد کمک می‌کند.

راه رفتن مستقل با رشد زبان مرتبط است. نوزادانی که اخیراً راه رفتن مستقل را آموخته اند، اغلب دچار جهش رشد زبانی می شوند. نوزادانی که می توانند نیازها، علایق و ناپسندهای خود را بیان کنند، مشکلات تنظیم هیجانی کمتری دارند و عصبانیت کمتری دارند.

شرایط بسیاری وجود دارد که ممکن است باعث تاخیر در راه رفتن در کودکان نوپا شود

 به طور کلی، نوزادان ممکن است بین 9 تا 15 ماهگی شروع به راه رفتن کنند، اما در برخی موارد، برخی از نوزادان زودتر راه می روند و برخی از نوزادان دیرتر از این محدوده راه می روند.

به طور کلی، اگر کودک تا ۱۸ ماهگی به طور مستقل راه نمی‌رود، ممکن است ارزیابی بیشتری برای درک علت تاخیر و دلیل اصلی این تاخیر مورد نیاز باشد.

بیشتر کودکان نوپا بین 11 تا 16 ماهگی راه رفتن را شروع می کنند ، اگرچه برخی از آنها تا 18 ماهگی شروع نمی کنند. به یاد داشته باشید که اکثر مشکلات راه رفتن با کودکان نوپا خود به خود حل می شود. با این حال، اگر کودک شما در سن 18 ماهگی قادر به ایستادن، حمایت از خود یا راه رفتن نیست، این باید توجه یک متخصص اطفال را جلب کند. در زیر چند بیماری رایج وجود دارد که ممکن است پزشک اطفال برای تعیین علت تاخیر در راه رفتن ارزیابی کند.

چه عواملی باعث می‌شود برخی از کودکان دیر به راه رفتن بیفتند؟

بررسی اجمالی روند رشد

►رشد پای نوزاد چگونه است؟

مراحل رشد راه رفتن کودکان

►نوزادان در چه سنی راه می روند؟

►چگونه به کودک خود در راه رفتن کمک کنیم؟

►اصول ایمنی کودکان در منزل 

اگر تا به امروز رشد نوزاد شما طبیعی بوده است ممکن است علت تأخیر در به راه افتادن او، این باشد که او را تشویق به این کار نکرده‌اید و یا اینکه فرصت اینکار را برای او فراهم نکرده‌اید.عوامل محیطی و خانوادگی تأثیر زیادی در این زمینه دارند. اگر نگران این هستید که چرا کودک خردسال‌تان چرا هنوز به راه رفتن نیفتاده است بهتر است که ابتدا، آزمایشات پزشکی لازم در این زمینه را به انجام برسانید. آزمایشات عصبی نشان می‌دهند که کودک شما به اندازه کافی به مهارت‌های حرکتی دست یافته است یا نه.ممکن است کودکی دیر به راه رفتن افتاده باشد، کودکی باشد که دیرتر نشستن و چهار دست و پا حرکت کردن را شروع کرده است تأخیر در یکی از مهارت‌های حرکتی با تأخیر در موارد دیگر نیز همراه است. پزشک متخصص کودک‌تان ممکن است او را به یک متخصص مغز و اعصاب کودکان معرفی کند تا رشد مغزی‌اش مورد ارزیابی قرار گیرد.

دلایل رایج تاخیر در راه رفتن کودکان:

  • 1)تاخیر در روند رشد مهارت‌های حرکتی

نوزادان مبتلا به تاخیر رشد جهانی و اختلالات ژنتیکی خاص که بر کنترل حرکتی تأثیر می گذارد، ممکن است در رسیدن به نقاط عطف حرکتی خود تاخیر داشته باشند. دلایل تاخیر در راه رفتن با مشکلات هماهنگی زمینه ای مرتبط با یک بیماری خاص مرتبط است، اما همچنین تحت تاثیر انگیزه حرکت و اکتشاف، و همچنین سستی مفاصل (بیش از حد تحرک) و سفتی یا ضعف عضلانی است که اغلب با شلی مفاصل همراه است.

این نوع از تأخیر معمولا ریشه خانوادگی و ژنتیکی دارد. سایر مهارت‌های کودک رشد کافی دارند، ولی مهارت‌های حرکتی‌اش با تأخیر در رشد همراه است. به این وضعیت هیپوتونی خفیف گفته می‌شود.گاهی اوقات تمام توانایی‌های یادگیری کودک با تأخیر رشد می‌کنند و بهبود می‌یابند حتی مهارت‌های زبانی و ارتباطی‌اش که به آن هیپوتونی شدید اطلاق می‌شود.

نوزادان مبتلا به فلج مغزی و سکته مغزی نوزادان اغلب دیر راه رفتن را یاد می گیرند. در صورت امکان این کودکان باید تحت مراقبت متخصص کاردرمانی کودکان باشند.

نوزادان نارس اغلب 1 تا 2 ماه دیرتر از حد معمول به نقطه عطف نشستن، ایستادن و راه رفتن می رسند، حتی اگر از سن اصلاح شده استفاده شود.

برای مطالعه ی مقاله ی اسپاسم شیرخوارگی اینجا کلیک کنید.

نوزادان مبتلا به بیش حرکتی مفاصل، تون عضلانی پایین و سندرم داون ممکن است برای رسیدن به نقاط عطف ایستادن، کروز و پیاده روی مستقل زمان ببرد. تأخیر با انگیزه حرکت و ضعف و سفتی عضلانی که با حرکت بیش از حد مفاصل مرتبط است مرتبط است.

نوزادان هایپر متحرک و کم تن اغلب دارای ضعف و سفت شدن ماهیچه های لگن هستند که بر توانایی آنها تا ایستادن تاثیر می گذارد. آنها اغلب در حالی می ایستند که پاهای خود را از هم باز کرده و پاهایشان بیرون آمده است.

نوزادان هایپرموبیل(کودکانی که حرکت زیادی دارند) ممکن است در عضلات مچ پا دچار ضعف شوند ، به خصوص اگر تمایل داشته باشند که پاهایشان باز باشد.

نوزادان بسیار حساس و بسیار محتاط اغلب تمایلی به کشف راه های جدید برای انجام کارها ندارند و از منطقه راحتی خود خارج می شوند. آنها اغلب کمتر فعال هستند و انگیزه ندارند که خود را به سمت ایستادن بکشند، تعادل خود را با دست بردن به اسباب‌بازی‌ها به چالش بکشند، در هنگام مسافرت از شکاف‌ها عبور کنند، یا هنگام ایستادن تکیه‌گاه دست را رها کنند.

  • 2)سلامت یا وضعیت جسمانی زمینه ای :

 هیپوتونی (تون عضلانی کم) یکی از دلایل اصلی تاخیر در راه رفتن در نوزادان است. هیپوتونیا ممکن است همراه با یک بیماری نادر، سندرم ویلیامز به عنوان یک مثال ، تظاهر کند . تاخیر در راه رفتن نیز نشانه فلج مغزی خفیف است.

گاهی اوقات تأخیر در راه رفتن (همراه با سایر تأخیرهای حرکتی شدید) ممکن است یک نشانه یا علامت بیماری نادر باشد. نمونه هایی از این شامل سندرم Barth ، سندرم رت ، و سندرم راسل نقره ای . اگر مشکوک به یک بیماری نادر باشد، ممکن است آنالیز ژنتیکی برای تعیین علت تاخیر حرکتی درشت در کودک توصیه شود.

برخی از اختلالات عصبی مانند فلج مغزی یا سندرم داون ممکن است مرحله راه رفتن را به کلی به تاخیر بیندازند. دریافت نشانه ها همچنین به رفع مشکل اساسی و شروع زودهنگام درمان کمک می کند.

تحلیل عضلات :

تحلیل عضلانی وضعیتی است که بیشتر جنبه ژنتیکی دارد و یک بیماری پیشرونده است. معمولا نوزادان پسر را درگیر می‌کند و علائم آن بین 6-4 سالگی کاملا بروز می‌کنند.سندرم دان، سندرم ویلیام، سندرم پرادر و... از مشکلاتی هستند که باعث تأخیر در حرکت و به راه افتادن کودک می‌شوند.

دیستروفی عضلانی / مشکلات عضلانی :

این یک بیماری عصبی عضلانی ارثی است و ماهیتی پیشرونده دارد.

این یکی از شایع ترین علل تاخیر در راه رفتن در کودکان است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

دیستروفی عضلانی معمولاً باعث ضعف در عضلات می شود. آتروفی عضلانی نخاعی یکی دیگر از دلایل تاخیر در راه رفتن در کودکان است. این یک بیماری ژنتیکی است که در آن اعصاب مورد حمله قرار می گیرند و در کنترل بدن فرد اختلال ایجاد می کنند.

  • 3)کمبود ویتامین D

در کنار کلسیم، ویتامین D نقش مهمی در رشد استخوانی نوزادان دارد . فقدان آن می تواند دلیل احتمالی تاخیر در راه رفتن باشد.مطالعات ارتباط بین راشیتیسم(نرمی استخوان به دلیل کمبود ویتامین D) و تاخیر در راه رفتن را گزارش کرده اند .با این حال، اگر این بیماری به مرحله پیشرفته نرسیده باشد، برگشت پذیر است و درمان به موقع می تواند به کودک در راه رفتن به صورت عمودی کمک کند.

  • 4)کم کاری تیروئید

کم کاری غده تیروئید شده است به نقاط عطف تاخیر شناخته شده است. عملکرد ضعیف تیروئید ممکن است منجر به ضعف عضلات، ضعف عضلانی و تاخیر در راه رفتن شود.

  • 5)تاخیر بلوغ خانوادگی

یک یا هر دو والدین ممکن است سابقه تاخیر در راه رفتن را در دوران اولیه کودکی خود داشته باشند.در چنین مواقعی این احتمال وجود دارد که برخی از فرزندانشان نیز به همین وضعیت مبتلا شوند.این یک بیماری نیست، بلکه یک تاخیر در بلوغ به دلیل برخی از تأثیرات ژنتیکی یا خانوادگی است.نباید هیچ نگرانی غیرضروری وجود داشته باشد، به خصوص اگر در سن 2 سالگی شروع به راه رفتن کرده باشند.

برای مطالعه ی مقاله ی تاخیر حرکتی اینجا کلیک کنید

  • 6)نارس بودن 

نوزادانی که زودتر به دنیا می آیند ممکن است تمام مراحل رشد خود را کندتر انجام دهند. معمولاً و بسته به میزان نارسی، نوزادانی که زودتر به دنیا می‌آیند باید بر اساس نقاط عطف برای تاریخ زایمانشان ردیابی شوند و نه تاریخ تولدشان.انتظار می رود نوزادی که نارس به دنیا می آید درجاتی از تاخیر رشدی داشته باشد که میزان آن ممکن است به سطح نارس بودن بستگی داشته باشد.

برای مطالعه ی مقاله ی آسیفکسی نوزادان اینجا کلیک کنید

بنابراین، تا زمانی که نوزاد مبتلا پیشرفت کلی خوبی داشته باشد و هیچ گونه سفتی یا وضعیت بدنی غیرطبیعی از خود نشان ندهد، ممکن است تاخیر 2 تا 3 ماهه از نقاط عطف مورد انتظار، از جمله تاخیر در راه رفتن، قابل تحمل باشد .

  • 7)عوامل محیطی 

نوزادانی که ممکن است در سنین پایین دچار بیماری یا بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان شده باشند، ممکن است فرصت حرکت و تمرین مهارت های حرکتی درشت خود را نداشته باشند که به راه رفتن کمک می کند. نوزادان در محیط هایی که فرصت حرکت، بازی روی زمین و استفاده از مهارت های حرکتی درشت در حال رشد خود را به آنها داده نمی شود نیز ممکن است در راه رفتن دچار تاخیر شوند. مهم است که به نوزاد فرصت حرکت و بازی داده شود و مدت زمان طولانی را در کریرها (کالسکه، صندلی کودک) که توانایی حرکت آنها را محدود می کند، سپری نکنند.ضربه به سر، انواع عفونت‌ها، سوء‌تغذیه، مسمومیت، بیماری ریکت و.... باعث کاهش رشد مغز می‌شوند و این روند روی رشد حرکتی کودک نیز اثر می‌گذارد.

  • 8)دلایل ژنتیکی

آیا در دوران بارداری با مشکل و مسئله خاصی مواجه شدید؟ آیا کودکتان زودتر از زمان معین برای زایمان، متولد شده؟ آیا نوزادتان به زردی دچار شده بود؟تمام این موارد و موارد مشابه می‌توانند باعث تأخیر در رشد کودک شوند.خود شما و همسرتان کی به راه رفتن افتادید؟ آیا تا به حال این سوال را از والدین خود پرسیده‌اید؟ آیا شما هم با مشکل دیر راه افتادن مواجه بودید؟

آیا در خانواده‌تان مسئله یا مشکل خاصی وجود دارد که آن را از طریق ژنتیک به فرزندتان انتقال داده باشید؟مطالعه و تحقیق در این زمینه باید به شکل گسترده‌تری صورت بگیرد تا بتوان به نتایج شفاف‌تری دست یافت. ممکن است بین والدینی که دیرتر راه می‌رفتند و در نتیجه تاخیر در راه رفتن فرزندانشان ارتباط وجود داشته باشد. برخی از نوزادان دیرتر راه می روند و اغلب هیچ دلیل زمینه ای وجود ندارد.

  • 9) شخصیت

برخی از نوزادان عجله ای برای راه رفتن ندارند، و برخی در خطرات لازم برای تسلط بر راه رفتن مستقل محتاط تر هستند. آنها ممکن است از صرف وقت و یادگیری مراحل رشد در زمان خود راضی باشند. اگرچه به عنوان دلیل قابل اندازه گیری نیست، اما دلیلی حکایتی برای دیر راه رفتن در برخی از نوزادان است

برخی از کودکان مهارت های حرکتی را به تاخیر انداخته اند که باعث می شود کمی دیرتر از بقیه راه بروند. دلایل زیادی برای این تاخیر می تواند وجود داشته باشد که صرفاً به شخصیت آنها مربوط می شود.

برخی از کودکان ترجیح می دهند منتظر بمانند تا احساس اعتماد به نفس کنند یا فقط مطمئن نباشند

  • دلایل دیگر :
  1. تون عضلانی بالا (عضلات بسیار منقبض)
  2. سفت شدن اندام ها یا تعادل ضعیف
  3. کودک همه جا حمل می شود و به او فرصتی داده نمی شود که راه رفتن را امتحان کند
  4. ناتوانی ذهنی و...

شاخص های اولیه برای تاخیر در راه رفتن چیست؟

  1. کودک تا 9 ماهگی نمی تواند بدون حمایت بنشیند
  2. کودک تا 12 ماهگی با حمایت نمی ایستد
  3. کودک در 16 تا 23 ماهگی به طور پیوسته راه نمی‌رود
  4. کودک به طور مداوم با انگشت پا راه می رود (روی نوک پا راه می رود)
  5. کودک به طور مداوم از طریق نقاط عطف رشدی رایج (بالا بردن سر، غلت زدن و نشستن) دیر پیشرفت می کند.

هشدار : اگر کودکی در 16 تا 23 ماهگی راه نمی‌رود، باید یک معاینه پزشکی برای بررسی قدرت عضلانی، دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری مفاصل او انجام شود. تاخیر در راه رفتن می تواند یک علامت هشدار اولیه برای فلج مغزی ، دیستروفی عضلانی یا سایر شرایط ژنتیکی باشد. یک پزشک می تواند برخی از اختلالات رایج فوق الذکر را رد کند.

بررسی اجمالی روند رشد نرمال  کودک تا جوانی

کودک شما به دنیا می آید و هر روز یک اتفاق جدید و هیجان انگیز رخ می دهد. نه فقط رویدادهای به ظاهر مهم، مانند غلتیدن یا برداشتن اولین قدم شجاعانه، بلکه چیزهای کوچک دیگری که ممکن است نقطه عطف به نظر نرسند. لبخند زدن، غر زدن، حتی خزیدن از گهواره - این اعمال به ظاهر تصادفی همگی در یک جدول زمانی قرار می گیرند که با مراحل رشد کودک شما مطابقت دارد.

در طول ملاقات‌های معمول یا برنامه‌ریزی شده منظم خود با پزشک اطفال ، ممکن است بسیاری از این سؤالات از شما پرسیده شود: آیا فرزندتان از جای خود غلتیده است؟ آیا او دوست دارد در آغوش گرفته شود؟ آیا وقتی چهره احمقانه ای می بیند صدای خنده می زند یا می خندد؟ این سوالات بخشی از یک مکالمه مودبانه نیستند (اگرچه پزشک اطفال شما واقعا دوست دارد در مورد فرزند شما صحبت کند). در واقع، پاسخ‌های شما نشان می‌دهد که فرزندتان با توجه به مراحل رشدش در کجا قرار دارد. بنابراین مراحل رشد کودک چیست و چرا ردیابی آنها بسیار مهم است؟

چرا مراحل مهم هستند؟

فرزند شما ماه ها از صحبت کردن امتناع می کند. همه همکلاسی های کوچک او در مهدکودک در حال صحبت کردن با طوفان هستند و فرزند شما فقط آنجا می نشیند و گوش می دهد. شما تعجب می کنید که آیا مشکلی وجود دارد. اما یک روز فرزند شما چیزی را مشاهده می کند که ارزش پایان نامه را دارد. و شما نمی توانید از این موضوع بگذرید که او از آن زمان دیگر حرفش را قطع نکرده است.

یادگیری صحبت کردن نقطه عطفی در رشد کودک در نظر گرفته می شود. فقط به این دلیل که کودک شما دیرتر از دوستانش شروع به صحبت کرد، به این معنی نیست که اگر او در مرحله رشدی تعیین شده شروع به صحبت کند، مشکلی وجود دارد. نقاط عطف دیگری نیز وجود دارد. غلت زدن، حفظ تماس چشمی، آموزش روی لگن و غیره.

متخصصان درگیر در رشد کودک، این نقاط عطف استاندارد را در نمودار پیشرفتی که والدین، پزشکان اطفال، محققان، روانشناسان و مربیان برای نظارت بر رشد کودک استفاده می کنند، تجزیه و تحلیل، سازماندهی و طبقه بندی کرده اند.

اگرچه هر نقطه عطف دارای یک محدوده سنی است، مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان منحصر به فرد هستند و سن واقعی می تواند متفاوت باشد. تا زمانی که فرزند شما به این نقاط عطف در محدوده تعیین شده دست یابد، نباید دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد.

حوزه های توسعه :

رشد عادی به یادگیری و تسلط بر مهارت ها در چهار دسته فیزیکی، عاطفی، ذهنی و اجتماعی اشاره دارد. اگرچه به طور جداگانه دسته بندی شده اند، اما همه آنها به هم مرتبط هستند و در هر مرحله به طور همزمان رخ می دهند:

فیزیکی شامل مهارت های حرکتی گسترده ای مانند غلت زدن، ایستادن، راه رفتن، دویدن و نشستن است. و همچنین توانایی حفظ تعادل، تغییر وضعیت و غیره. فیزیکی همچنین شامل استفاده از انگشتان و دست ها برای چنگ زدن، خوردن، کشیدن، لباس پوشیدن، بازی کردن، نوشتن و غیره است.

مهارت‌های عاطفی شامل نحوه واکنش او به رویدادها و رویدادهای اطرافش است. آیا او به احمقانه ترین چیزها می خندد و می خندد یا دور است؟ همانطور که او بالغ می شود، یاد می گیرد که با حوادث کنار بیاید یا ناامید و عصبانی می شود؟

روان، و یا مهارت های شناختی شامل تفکر، یادگیری، درک، حل مسئله، استدلال، و به خاطر سپردن. بسیاری از این در محیط های دانشگاهی، مانند پیش دبستانی و فراتر از آن آشکار می شود.

مهارت های اجتماعی با تعاملات شخصی، توسعه و حفظ روابط با خانواده، دوستان و معلمان مرتبط است. همکاری و حساس بودن در حین پاسخ دادن به دیگران. آیا او در مهمانی ها کناره گیری می کند؟ آیا او از گردهمایی های بزرگ یا بودن در کنار یک گروه کوچک از دوستان لذت می برد و چگونه در دنیای اجتماعی اطراف خود حرکت و تفسیر می کند؟

مراحل توسعه :

نقاط عطف رشد طیفی از رفتارها و دگرگونی ها را در قوا و شخصیت کودک پوشش می دهد. هنجارها و نهادهای اجتماعی، آداب و رسوم و قوانین نیز بر این مراحل تأثیر می گذارند.

سه مرحله رشد وجود دارد: اوایل کودکی، اواسط کودکی و نوجوانی. آنها با وظایف اولیه توسعه در هر مرحله تعریف می شوند.

دوران کودکی (از تولد تا هشت سالگی)

رشد و تکامل در سال اول آشکارتر است، زمانی که یک نوزاد ناتوان به طور چشمگیری به یک گردباد متحرک، «حرف زدن، راه رفتن» با ذهن خودش تبدیل می شود. در طول این سال اول، والدین احتمالاً از طریق توسعه مهارت‌های آشکار، رشد خود را مشخص خواهند کرد.

در سال اول، انتظار رشد عاطفی-اجتماعی را داشته باشید، زمانی که شکل گیری دلبستگی، به ویژه با مراقبین، حیاتی می شود. عملکرد زندگی، شخصیت و روابط بر اثر کیفیت یا عدم وابستگی عاطفی شکل گرفته در اوایل زندگی شکل می گیرد.

در 3 سالگی یک کودک قد خود را دو برابر و وزن خود را چهار برابر می کند. او در نشستن، راه رفتن، آموزش توالت، استفاده از قاشق، خط خطی کردن و هماهنگی کافی دست و چشم برای بازی تسلط دارد. او باید بتواند بین 300 تا 1000 کلمه صحبت کند و بفهمد.

بین 3 تا 5 سالگی - سال های پیش دبستانی - کودک به سرعت در حال رشد است و شروع به رشد مهارت های حرکتی درشت و ظریف می کند. رشد فیزیکی کند می شود و تناسب بدن و مهارت های حرکتی اصلاح می شود. تا پنج سال، دایره لغات او به حدود 1500 کلمه افزایش خواهد یافت و او باید در جملات 5-7 کلمه ای صحبت کند.

این مهارت های فیزیکی اولیه دوران کودکی با رشد اجتماعی و عاطفی همراه است، جایی که کودک شما برای تایید و پاسخ به والدین و مراقبان خود و همچنین محیط اطراف خود نگاه می کند.

دوران میانی کودکی (هشت تا دوازده سالگی)

تا هشت سالگی، کودک شما باید بتواند برخی از مفاهیم انتزاعی اساسی، از جمله زمان و پول را درک کند. مهارت های شناختی، شخصیت، انگیزه و روابط بین فردی او اصلاح می شود. از تماشای رشد و پیچیده شدن حلقه اجتماعی او - هم با بچه ها و هم با بزرگترهای او - شگفت زده خواهید شد. وظیفه اصلی رشد دوران کودکی میانسالی ادغام - رشد در درون فرد و زمینه اجتماعی است. رشد جسمانی نسبت به اوایل کودکی یا نوجوانی کمتر چشمگیر است. تا زمان بلوغ، رشد نسبتاً ثابت است.

نوجوانی (دوازده تا هجده سالگی)

نوجوانی دوران تغییرات متنوع، گیج کننده و حتی ترسناک به دلیل رشد قابل توجه جسمی، عاطفی و شناختی، موقعیت های جدید، مسئولیت ها و افراد است. نوسانات خلقی مکرر، افسردگی و سایر اختلالات روانی شایع هستند. اگرچه معمولاً به هورمون ها نسبت داده می شود، اما فرزند شما به چالش ها و مبارزات واکنش نشان می دهد. انتظار رفتارهای نوسانی یا ناسازگاری را داشته باشید که با گذشت زمان و بلوغ یکنواخت می شوند.

در دوران نوجوانی، از نوجوان خود انتظار داشته باشید که دوره های رشد سریعی را تجربه کند (در حالی که آنها شما را بیرون از خانه و خانه می خورند). قد می تواند تا 4 اینچ و وزن 8 تا 10 پوند در سال افزایش یابد، اگرچه برای برخی از افرادی که دیر شکوفا می شوند، افزایش قابل توجهی در قد و وزن ممکن است در طی یک سال اتفاق بیفتد - به خصوص در پسران.

نوجوانی دوره مهمی برای رشد شناختی است که نشانه گذار در شیوه های تفکر و استدلال در مورد مشکلات و ایده ها است. نوجوان شما توانایی حل مسائل انتزاعی و فرضی بیشتری را به دست می آورد، اما این نیز گامی مهم به سوی استقلال و رشد عاطفی است. نوجوانان اغلب برای هدایت و حمایت عاطفی به همسالان خود و نه خانواده متکی هستند.

برای شما و فرزندتان، سفر از تولد تا استقلال یک ماجراجویی است و انتظار دو روز یکسان را ندارید. این یک فرآیند است و هر کودک منحصر به فرد است. به یاد داشته باشید، شما نمی توانید رشد کودک خود را با یک ساعت تنظیم کنید. این مراحل فقط راهنمایی برای کمک به شما و پزشک اطفالتان برای یافتن روندها و نگرانی‌ها هستند

رشد پای نوزاد چگونه است ؟

در طول سال اول رشد نوزادان از حرکات رفلکس ساده تا بالا کشیدن و راه رفتن پیشرفت می کنند.

نوزادان به فرصت هایی برای کشش، حرکت و تقویت عضلات پا نیاز دارند تا بتوانند رشد سالم پا را ارتقا دهند. درک رشد پا به شما کمک می کند تا با پیشرفت کودک در مراحل عطف سال اول، اسباب بازی ها و فعالیت های مناسب را انتخاب کنید.

شناسایی :

یادگیری استفاده و تقویت عضلات پا بخشی از رشد فیزیکی کودک شماست. از آنجایی که پیشرفت رشد فیزیکی به طور متوالی از سر به پایین اتفاق می افتد، رشد پا دیرتر از رشد بالاتنه، بازو و بالاتنه شروع می شود. به گفته سیستم بهداشت دانشگاه میشیگان، تقویت و کنترل عضلات بزرگتر مانند عضلات پاها نشان دهنده رشد حرکتی درشت است که به کودکان کمک می کند بنشینند، بایستند، بدوند و وضعیت خود را تغییر دهند.

امکانات

رشد پا به کودکان کمک می کند تا تحرک را بیاموزند، محیط خود را کشف کنند و با آن تعامل داشته باشند و فعالانه در فعالیت ها شرکت کنند.

نوزادان با یادگیری و تقویت مهارت های حرکتی درشت شامل حرکت و بازی، ماهیچه های پا را رشد و تقویت می کنند.

نوزادان با کشش و حرکت دادن پاها شروع به کنترل عضلات پا می کنند. بعداً، افزایش کنترل پاها به نوزادان کمک می کند تا برگردند، بنشینند، بخزند، بالا بروند، بایستند و راه بروند.

دوره زمانی

نقاط عطف رشد به والدین و پزشکان اطفال کمک می کند پیشرفت را اندازه گیری کرده و تاخیرهای رشدی احتمالی را تشخیص دهند.

اولین سال تولد نوزاد مملو از نقاط عطف است که به والدین کمک می کند پیشرفت را بر اساس انتظارات رشد هنجاری ارزیابی کنند. به گفته آکادمی اطفال آمریکا، علائم رشد اولیه پاها شامل کشش و لگد زدن پاها در 3 ماهگی، تحمل وزن کامل روی پاها در 4 تا 7 ماهگی، و خزیدن، بالا کشیدن و کمک به راه رفتن در 8 تا 12 ماهگی است.

پتانسیل

با انجام بازی‌های تعاملی با کودک، ارائه اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و فراهم کردن محیطی که کاوش را دعوت می‌کند، رشد پا را تقویت کنید. از حدود 3 ماهگی به کودک خود فواصل کوچکی برای شکم خود بدهید. زمان شکم به رشد عضلات بالاتنه و بازو کمک می کند، اما همچنین به نوزاد فرصت می دهد تا پاهای خود را از زانو به عقب خم کرده و بعداً از پاهای خود برای حرکت به جلو استفاده کند. اسباب بازی های رنگارنگ را دور از دسترس قرار دهید تا حرکت رو به جلو را تشویق کنید. کودک شما همچنین از زمانی که روی پشتش قرار می گیرد سود می برد، که به او دامنه حرکتی بیشتری برای لگد زدن و ورزش کردن پاهایش می دهد. به کودک خود کمک کنید تا در ماه‌های اولیه در حالی که در دامان شماست و بعداً روی زمین است، به حالت ایستاده بکشد. محیطی امن با فضاهای باز برای حرکت نوزادان و کاوش فراهم کنید.

ملاحظات

از نقاط عطف رشد به عنوان یک راهنما برای سنجش پیشرفت معمولی استفاده کنید. طبیعی است که نوزادان به نقاط عطف کمی جلوتر یا پشت منحنی برسند. با این حال، اگر مشکوک به تاخیر در رشد هستید، با پزشک اطفال کودک خود در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که اگر کودک شما تا 5 ماهگی غلت نمی زند، تا 6 ماهگی بدون کمک نمی نشیند، تا 7 ماهگی وزن خود را روی پاهای خود تحمل نمی کند، یا اگر اغلب ماهیچه های خود را سفت و سفت می کند، به دنبال مشاوره حرفه ای باشید.

مراحل رشد راه رفتن کودکان  کدامند ؟

معمولا یک کودک نوپا در 10-6 ماهگی می‌تواند خودش را بکشد و ایستاده شدن را تجربه کند.13-7 ماهگی شروع به راه رفتن از میان وسایل و مبلمان می‌کند. در واقع کودک در این مرحله از وسایل اطرافش کمک می‌گیرد تا با استفاده از آنها بایستد و چند قدم راه برود.بعد از این مرحله با کمک والدین خود کم‌کم شروع به راه رفتن می‌کنند.راه رفتن اولیه در کودکان نوپا نباید به صورت اجباری و تحمیلی باشد بلکه باید خود کودک به صورت اجباری و تحمیلی باشد بلکه باید خود کودک به صورت دلخواه و با علاقه آن را شروع کند.در14-11 ماهگی، کودک راه رفتن به تنهایی را تجربه می‌کند و تا 14 ماهگی اغلب کودکان قادر به راه رفتن خواهند بود.

اکثر نوزادان اولین قدم های خود را بین 9 تا 12 ماهگی برمی دارند و تا 14 یا 15 ماهگی به خوبی راه می روند. با این حال، اگر فرزندتان کمی بیشتر طول کشید، نگران نباشید. برخی از کودکان کاملاً عادی تا 16 یا 17 ماهگی راه نمی روند. در طول سال اول زندگی، کودک شما مشغول توسعه هماهنگی و قدرت عضلانی در هر قسمت از بدن خود است. او قبل از حرکت به سمت بالا کشیدن و ایستادن در حدود 9 ماهگی ، نشستن ،  غلت زدن و  خزیدن را یاد خواهد گرفت  .

از آن به بعد، موضوع کسب اعتماد به نفس و تعادل است. یک روز کودک شما روبه روی کاناپه می ایستد – شاید در امتداد آن می لغزد – و روزی دیگر با تردید در آغوش منتظر شما می لرزد. سپس او راه می افتد و می دود و کودکی را پشت سر می گذارد. اولین قدم های فرزند شما اولین حرکت اصلی او به سمت استقلال است 

چگونه نوزادان راه رفتن را یاد می گیرند ؟

پاهای نوزاد شما هنوز به اندازه کافی قوی نیستند که از او حمایت کنند، اما اگر او را به صورت عمودی زیر بازوهایش نگه دارید، پاهایش را به پایین آویزان می کند و با پاهایش به یک سطح سخت فشار می آورد، تقریباً انگار در حال راه رفتن است. این یک عمل انعکاسی است و او فقط برای چند ماه این کار را انجام می دهد.

تا زمانی که کودک شما حدوداً 6 ماهه شود، اگر به او اجازه دهید پاهایش را روی ران‌های شما متعادل کند، به بالا و پایین می‌پرد. جهش در چند ماه آینده یک فعالیت مورد علاقه خواهد بود، زیرا ماهیچه های پای کودک شما در حالی که در غلت زدن، نشستن و خزیدن مهارت دارد به رشد خود ادامه می دهند.

یادگیری راه رفتن خیلی قبل از اولین قدم شروع می شود. در اینجا نقاط عطف در طول مسیر وجود دارد - و مهارت هایی که به دنبال آن می آیند، مانند دویدن و پریدن.

در حدود 9 ماهگی، کودک شما احتمالاً شروع به تلاش برای بلند کردن خود به سمت یک پایه در حالی که مبلمان را گرفته است خواهد کرد (پس مطمئن شوید که همه چیز در مسیر او به اندازه کافی محکم باشد تا از او حمایت کند). اگر با نگه داشتن او در کنار مبل به او کمک کنید، محکم آویزان می شود.

در 9 یا 10 ماهگی، کودک شما شروع به درک نحوه خم کردن زانوها و نحوه نشستن بعد از ایستادن می کند - که سخت تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید!

پس از تسلط بر وضعیت ایستاده، در حدود 12 ماهگی، او شروع به گشت و گذار می کند و برای حمایت از یک مبلمان به قسمت دیگر می رود. او حتی ممکن است بتواند رها کند و بدون حمایت بایستد.

در این زمان، کودک شما نیز احتمالاً خمیده و چمباتمه خواهد زد. هنگامی که او می تواند این کار را انجام دهد، ممکن است بتواند یک اسباب بازی را از حالت ایستاده بردارید یا در حالت راه رفتن قدم هایی بردارد. او حتی ممکن است در حالی که دست شما را گرفته راه برود، اگرچه احتمالاً حداقل چند هفته دیگر اولین قدم هایش را به تنهایی بر نخواهد داشت. بیشتر کودکان آن گام‌های اولیه را روی نوک پا با پاهایشان به سمت بیرون برمی‌دارند.

در 12 ماهگی، بسیاری از کودکان نوپا به تنهایی راه می‌روند - البته ناپایدار. اگر مال شما هنوز کروز را متوقف نکرده است، فقط به این معنی است که پیاده روی خودش کمی بیشتر طول می کشد.

مراحل یادگیری راه رفتن :

  • ایستادن با پشتیبانی اولیه

  • نوزادانی که رشد حرکتی خوبی دارند، از سن 5 تا 6 ماهگی، پاهای خود را دراز می‌کنند و وقتی در وضعیت عمودی قرار می‌گیرند، وزن می‌گیرند.
  • گروهی از نوزادان هستند که وقتی در وضعیت عمودی حمایت می شوند، پاهای خود را دراز نمی کنند. در عوض آنها به طور فعال باسن و زانوها را خم می کنند و گاهی اوقات حتی پاها را مستقیم به جلو نگه می دارند.اگر نوزاد در سن 8 تا 10 ماهگی هنگامی که در وضعیت عمودی حمایت می شود روی پاها وزن نمی گیرد، مشاوره فیزیوتراپی برای شناسایی هر گونه مسائل مربوط به کنترل حرکتی، قدرت و انعطاف پذیری که باید مورد توجه قرار گیرد، مهم است.
  • ایستاده با حمایت

  • نوزادان با کنترل حرکتی خوب، قدرت و انعطاف پذیری از سن 8 تا 10 ماهگی با حمایت دست شروع به ایستادن می کنند. به طور متوسط ​​نوزاد نارس 1 تا 2 ماه بعد، حتی با استفاده از سن اصلاح شده، ایستاده است.
  • این مرحله برای توسعه قدرت، کنترل تعادل و هماهنگی مهم است.
  • کشیدن تا ایستادن عضلات پا و تنه را تقویت می کند و ثبات و کنترل تعادل را تمرین می دهد.
  • هنگامی که نوزادان برای اولین بار یاد می گیرند با تکیه گاه دست بایستند، تعادل آنها ضعیف است و به راحتی واژگون می شوند. اما با تمرین یاد می گیرند یک دست را بلند کنند و به سمت اسباب بازی ها بروند.
  • آنها همچنین می توانند به پشت سر خود بپیچند و نگاه کنند.
  • نوزادانی که تعادل و قدرت عضلانی خوبی دارند می توانند زانوهای خود را خم کرده و به سمت اسباب بازی ها بروند.
  • نوزادانی که با پاهای باز ایستاده اند، زانوهای خود را به سمت عقب قفل می کنند و وزن را از یک پا به پای دیگر منتقل نمی کنند، اغلب نیاز به انجام فعالیت هایی دارند که آنها را تشویق به خم کردن زانوها برای تقویت ماهیچه های ساق پا می کند تا قادر به ساختن باشند. تنظیمات کوچک در وضعیت زانو برای تعادل خوب لازم است.
  • راه رفتن با حمایت

  • هنگامی که نوزادان با ایستادن با حمایت تعادل خوبی داشتند، شروع به قدم زدن به طرفین می کنند و با نگه داشتن مبلمان راه می روند.
  • این تمرین راه رفتن زودهنگام به نوزاد آموزش می دهد که وزن خود را روی یک پا جابجا کند و با پای دیگر قدمی بردارد. با هر قدم، نوزاد توانایی خود را برای حفظ تعادل و حمایت از تنه روی یک پا بهبود می بخشد.
  • همانطور که تعادل و اعتماد به نفس آنها رشد می کند، نوزادان شروع به رسیدن به شکاف ها می کنند و حتی ممکن است برای مدت کوتاهی رها شوند.
  • دراز کشیدن برای رسیدن به تکیه گاه بعدی فرصت دیگری را برای شیرخوار فراهم می کند تا مهارت های تعادل را تقویت کند.
  • نوزادان همچنین از هل دادن صندلی یا جعبه به جلو لذت می برند. این فعالیت فرصت دیگری برای شیرخوار برای بهبود تعادل و قدرت پا است.
  • ایستادن بدون حمایت

  • معمولاً نوزادان قبل از اینکه بتوانند به طور مستقل بایستند، بدون حمایت شروع به راه رفتن نمی کنند. این نیاز به تعادل خوب و کمی شجاعت دارد. 
  • اگر کودک نوپا حاضر نباشد رها کند و به تنهایی بایستد، به ایجاد فرصت‌های زیادی برای ایستادن و نگه داشتن حمایت‌های ناپایدار و فعالیت‌هایی که رها کردن را تشویق می‌کنند کمک می‌کند، زیرا برای رسیدن به هدف مورد نظر به هر دو دست نیاز است.
  • یاد گرفتن خوب افتادن

  • مهم است که کودک نوپا بتواند زانوهایش را خم کند، با بازوها دراز کند و سرش را بالا نگه دارد. 
  • کودکان نوپا که تعادل ضعیفی در ایستادن دارند و تمایل دارند پاهای خود را سفت نگه دارند تا از خود حمایت کنند، اغلب مانند یک میله به زمین می افتند و سر خود را به هم می کوبند. اگر این اتفاق افتاد، آموزش دادن به کودک نوپا برای خم کردن زانوها، نشستن روی باسن و بالا نگه داشتن سر در هنگام افتادن به سمت عقب بسیار مهم است.

بعد از راه رفتن کودک شما چه می شود؟

پس از اولین گام های جادویی به سمت استقلال، فرزند شما شروع به تسلط بر نکات ظریف تحرک خواهد کرد:

  • ایستادن: در 14 ماهگی، کودک نوپا شما باید بتواند به تنهایی بایستد. او احتمالا می تواند چمباتمه بزند و سپس دوباره بایستد، و حتی ممکن است به عقب برود.
  • پیاده روی ثابت : در 15 ماهگی، کودک شما ممکن است در راه رفتن بسیار خوب باشد. او ممکن است از اسباب‌بازی‌های فشاری و کششی در حین کودکی لذت ببرد. در این سن او با پاهای نسبتاً باز و پاهایش به سمت بیرون راه می‌رود. این طبیعی است و به او کمک می کند تا ثبات خود را حفظ کند.
  • پله ها: در حدود 16 ماهگی، فرزند شما به بالا و پایین رفتن از پله ها علاقه نشان می دهد - اگرچه احتمالاً تا روز تولد بعدی خود با کمک شما آنها را طی نمی کند.
  • کوهنوردی و لگد زدن: به احتمال زیاد فرزند شما تا 18 ماهگی یک پیاده روی ماهر خواهد بود. او ممکن است دوست داشته باشد از تمام مبلمان بالا برود، و احتمالاً می‌تواند از پله‌ها با موتور بالا برود - اگرچه برای چند ماه دیگر برای برگشتن به پایین به کمک نیاز دارد. او ممکن است سعی کند به توپ ضربه بزند، اگرچه همیشه موفق نخواهد بود، و احتمالاً دوست دارد با موسیقی برقصد.
  • پرش: در 25 یا 26 ماهگی، گام‌های کودک شما یکنواخت‌تر می‌شود و او از حرکت صاف پاشنه تا پنجه بزرگسالان استفاده می‌کند. او همچنین در پریدن بهتر شده است.
  • در حال حرکت: زمانی که سومین سالگرد تولد فرزندتان فرا می رسد، بسیاری از حرکات اولیه او به طبیعت دوم تبدیل می شوند. او می تواند با یک پا در هر پله از پله ها بالا و پایین برود. او دیگر نیازی به تمرکز انرژی روی راه رفتن، ایستادن، دویدن یا پریدن ندارد، اگرچه برخی از اقدامات، مانند ایستادن روی نوک انگشتان پا یا روی یک پا، ممکن است همچنان به تمرکز و تلاش نیاز داشته باشد

چگونه می‌توانیم به کودک خود کمک کنیم تا زودتر به راه بیفتد؟

چه چیزی کمک میکند تا کودک من روی پاهایش وزن بیندازد ؟

نوزادان به دلیل رشد سریع و توانایی یادگیری و رشد در یک دوره کوتاه فریبنده هستند.

آنها در سال اول زندگی خود می توانند در دندان های شیری رشد کنند، غذاهای جامد بخورند، زبان اشاره را یاد بگیرند، درک گفتار را توسعه دهند و راه بروند.با این حال، برای راه رفتن، یک نوزاد ابتدا باید به تحمل وزن روی پاهای خود عادت کند. این یک روند طبیعی است، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به فرزندتان انجام دهید.

  • تعیین فریم های زمانی

اکثر نوزادان بین 6 ماهگی تا 9 ماهگی توانایی تحمل وزن روی پاهای خود را دارند.

این می تواند یک فرآیند طولانی تحمل وزن به منظور توسعه عضلات پا و پشت باشد. بسیار محتمل است که کودک در پایان این مرحله به اندازه کافی پیشرفت کرده باشد که بتواند در حالی که اشیاء ثابت را نگه داشته است بایستد.تحمل وزن بر روی پاها و پاها اولین گام در این فرآیند است زیرا کمک می کند تا استخوان ها و ماهیچه ها با حجم کار ایستادن سازگار شوند. تحمل وزن را به عنوان تمرینی برای ایستادن در نظر بگیرید.

  • با گذشت زمان، کودک در تحمل وزن بهتر می شود و می تواند به تنهایی دوام بیشتری داشته باشد. در نهایت، او با کمک گرفتن از اثاثیه به سمت ثابت ایستادن پیشرفت می کند.
  • اگر کودک شما شروع به تمرین برای تحمل وزن کرده است، در خانه شما تحرک بیشتری خواهد داشت. او همچنین می ایستد و اغلب به سرعت سقوط می کند. به همین دلیل، حذف عوامل خطر بالقوه مانند مبلمان لبه‌های تیز و سایر اقلام اطراف خانه بسیار مهم است.
  • به کودک خود فضای کافی بدهید تا بخزد و تحمل وزن را تمرین کند. همچنین می توانید برای کنترل بهتر محیط یک زمین بازی راه اندازی کنید.

  • مشارکت کنید

  • درگیر بودن با فرزندتان می تواند روند تحمل وزن را تسهیل کند. شما می توانید این کار را با درگیر شدن با فرزندتان انجام دهید و سعی کنید او را به حالت ایستاده تشویق کنید.
  • تمجید از کودک پس از تحمل وزن و افتادن راهی آسان برای تقویت مثبت عمل تحمل وزن است و کودک را تشویق می کند تا دوباره تلاش کند. همچنین می‌توانید اسباب‌بازی‌هایی را در بالا نگه دارید تا کودک سعی کند به آن‌ها دست پیدا کند و امیدواریم در این فرآیند بایستد.
  • به کودک چند مثال بدهیدنوزادان از مشاهده نحوه انجام اعمال مختلف توسط افراد دیگر چیزهای زیادی یاد می گیرند. گفتار با گوش دادن به صدای دیگران آموخته می شود.
  • به روشی مشابه، فرزند شما می تواند از بودن در کنار سایر کودکانی که در حال یادگیری تحمل وزن یا راه رفتن هستند، سود ببرد. این به آن‌ها اجازه می‌دهد عمل را از نقطه‌نظر متفاوتی ببینند، و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خودشان عمل را تکرار کنند.
  • به خودتان و کودکتان فشار زیادی وارد نکنید. کودک شما هر وقت که آماده باشد راه می‌افتد، فقط نیاز به کمی تشویق و حمایت از جانب شما دارد.وقتی که می‌خواهد شروع به ایستادن کند، از پشت مراقب او باشید و به او کمک کنید تا خودش را در موقعیت ایستاده نگاه دارد.
  • وقتی که شروع به قدم برداشتن می‌کند او را کمک و تشویق کنید مثلا عروسک مورد علاقه‌اش را در مسیرش قرار دهید تا هر وقت خودش را به آن نزدیک‌تر کرد، شما عروسک را دورتر کنید.
  • به کودکتان یک جعبه خالی یا یک صندلی سبک بدهید تا از آن به عنوان تکیه‌گاه استفاده کند و با آن تعادلش را حفظ کند.از کودک نوپای خود انتظار زیادی نداشته باشید این که هر روز به دفعات تمرین ایستادن و راه رفتن کند، برای او زیاد و آزار دهنده است.
  • از واکِر مخصوص کودکان استفاده نکنید.راه رفتن را تبدیل به تجربه‌ای سرگرم کننده و مفرح کنید. برایش دست بزنید او را بسیار تشویق کنید.
  • برای کودک خود کفش‌های مناسب تهیه کنید.کفش او باید نرم و راحت باشد به راحتی خم شود و انگشت‌ها را اذیت نکند و از موادی تهیه شده باشد که پاها به راحتی داخل آنها نفس بکشند.
  • برخی از کودکان راه رفتن را بدون تجربه چهار دست و پا حرکت کردن شروع می‌کنند (حدود 7 درصد) برخی از کودکان عقب عقب می‌روند.تمام این موارد مشکلی در حرکت کودک ایجاد نخواهند کرد.معمولا کودکان در 18-15 ماهگی حرکت کردن را شروع می‌کنند و بالاتر از 18 ماهگی بهتر است تحت نظر پزشک متخصص باشند.
  • همانطور که کودک شما یاد می گیرد که خود را به حالت ایستاده بکشد، ممکن است به کمک نیاز داشته باشد تا بفهمد چگونه دوباره پایین بیاید. اگر او گیر کرد و برای شما گریه کرد، فقط او را بلند نکنید و او را پایین بیاورید. به او نشان دهید که چگونه زانوهایش را خم کند تا بتواند بدون واژگونی بنشیند و اجازه دهید خودش امتحان کند.
  • می توانید با ایستادن یا زانو زدن در مقابل او و دراز کردن دستان خود، کودک خود را به راه رفتن تشویق کنید. یا ممکن است هر دو دست او را بگیرید و اجازه دهید به سمت شما برود. او احتمالاً از یک کامیون یا اسباب‌بازی هلی نیز لذت خواهد برد که بتواند در حین راه رفتن به آن بچسبد. (به دنبال اسباب‌بازی‌های نوپا باشید که پایدار هستند و پایه‌ی گسترده‌ای دارند.)
  • همیشه اطمینان حاصل کنید که کودک شما محیطی نرم و امن دارد که در آن مهارت های جدید خود را تقویت کند. دستورالعمل های استاندارد محافظت از کودکان را دنبال کنید و هرگز کودک خود را بدون مراقبت رها نکنید

اصول ایمنی کودکان در منزل 

چگونه منزل را برای راه رفتن کودک ایمن سازی کنیم؟

محیط خانه باید همواره محیطی امن و قابل اعتماد برای کودک و خانواده باشد . توصیه میشود از مکانهایی مانند تمام پریزهای برق، پنجره ها و آشکارسازها شروع کنید. سپس به مناطق پرخطر توجه ویژه ای داشته باشید: آشپزخانه، حمام، و مهد کودک یا اتاق خواب فرزندتان.

در این قسمت از مقاله به بررسی موارد زیر میپردازیم : (اگر قسمت خاصی از مقاله مدنظرتان است با کلیک روی هر قسمت به متن مربوطه هدایت میشوید)

  1. برای محافظت از کودک در خانه باید از کجا شروع کنم؟

  2. عایق کاری نوزاد در اطراف خانه

  3. عایق کاری آشپزخانه

  4. عایق حمام کودک

  5. عایق کاری مهد کودک یا اتاق خواب

  6. برای شرایط اضطراری آماده شوید

چک لیست ما همه چیزهایی را که باید انجام دهید تا خانه خود را برای کودک یا کودک نوپا امن کنید، به شما می گوید. میتوانید سوالات خود را در کامنت مطرح کنید یا با مشاورین وب سایت مام پلاس ارتباط بگیرید.قبل از شروع از خانه خود به چشم کودک نگاه کنید. روی دست ها و زانوهای خود فرود بیایید و ببینید اوضاع از آنجا به پایین چگونه است. این به شما کمک می‌کند بفهمید فرزندتان ممکن است وارد کدام کمدها و کشوها شود و وقتی گوشه‌ای را می‌چرخاند، ممکن است از سطوح جدا کند یا با آنها برخورد کند.

به خاطر داشته باشید که با رشد فرزندتان باید اقدامات پیشگیرانه را دوباره ارزیابی کنید. آن آلتمن، مشاور محافظت از کودکان در سانتا روزا، کالیفرنیا، می‌گوید: محافظت از کودکان یک فرآیند مداوم است. دروازه ای که در بالای پله ها برای کودک 1 ساله خود قرار می دهید ممکن است در 2 سالگی به سازه کوه نوردی مورد علاقه او تبدیل شود.

  1. درپوش های خروجی را روی پریزهای استفاده نشده قرار دهید تا کودکتان اشیاء فلزی را به سوراخ نچسباند و شوک بدی به او وارد نشود. به جای کلاهک های قابل جابجایی که ممکن است به دهان کودک ختم شود، از پوشش های خروجی استفاده کنید که دارای یک قفل ایمنی کشویی هستند.
  2. سیم های برق را پشت مبلمان نگه دارید یا از یک وسیله مخفی استفاده کنید.
  • مبلمان و کف اتاق ها

  1. حفاظ های گوشه و لبه را روی تمام لبه های سخت و گوشه های تیز وصل کنید.
  2. اثاثیه ای را که می توانند فرو بریزند (قفسه های کتاب، دفاتر، کمدهای بایگانی) روی دیوارها محکم کنید.
  3. تلویزیون صفحه تخت را با تسمه های ایمنی لنگر بزنید یا آن را روی دیوار نصب کنید تا روی کودکتان نیفتد.
  4. لامپ های کف را پشت سایر مبلمان قرار دهید تا فرزندتان نتواند آنها را بکشد.
  5. کشوها را بسته و بسته نگه دارید تا تبدیل به نردبان نشوند.
  6. اطمینان حاصل کنید که جعبه‌های ذخیره‌سازی دارای سوراخ‌های هوا هستند تا در صورت گیر افتادن فرزندتان در داخل آن و یک لولای فنری برای جلوگیری از بسته شدن درب آن روی دست کودکتان باشد.
  • پنجره ها، درها و عرشه ها

  1. گهواره یا تخت کودک و همه وسایل دیگر را از پنجره دور نگه دارید . اطمینان حاصل کنید که کودک شما نمی تواند به پنجره ای بیش از 4 اینچ دسترسی پیدا کند یا باز کند.
  2. برای جلوگیری از باز شدن بیشتر از 4 اینچ پنجره ها را نصب کنید. یا حفاظ های پنجره ای نصب کنید که فاصله آنها بیشتر از 4 اینچ نباشد. حفاظ ها باید به خوبی قرار بگیرند اما نه آنقدر ایمن که یک کودک بزرگتر یا بزرگسال نتواند در مواقع اضطراری آنها را جدا کند.
  3. هنگام بسته بودن پنجره ها را قفل نگه دارید.
  4. از پوشش پنجره های بی سیم استفاده کنید. طناب ها خطر خفه شدن را به همراه دارند. طناب های حلقه پیوسته را به زمین یا دیوار بچسبانید و مطمئن شوید که طناب های کششی منگوله ای تا حد امکان کوتاه باشند. شورای ایمنی پوشش پنجره دستورالعمل هایی برای مقاوم سازی پوشش های قدیمی پنجره های سیم دار دارد .
  5. درهای کشویی و دیگر سطوح شیشه ای را با برچسب های رنگارنگ علامت گذاری کنید تا فرزندتان با آنها برخورد نکند.
  6. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دست ها و انگشتان، از درب ها یا نگه دارنده درها روی درها و لولاهای درب استفاده کنید.
  7. نرده های ایمن را روی عرشه نصب کنید. دهانه های بازتر از 4 اینچ را روی نرده ها با نرده های پلاستیکی باغچه، پلکسی گلاس یا مواد دیگر مسدود کنید.
  • فرش

  1. لنت های ضد لغزش را زیر فرش های ناحیه قرار دهید.
  2. مطمئن شوید که فرش‌ها دارای لبه‌های پیچ‌دار نیستند که فرزندتان (یا شما) بتوانید روی آن‌ها بچرخید.
  • شومینه ها

  1. یک کوره شومینه نصب کنید و در هنگام شعله ور شدن آتش آن را در جای خود نگه دارید.
  2. کلیدهای شومینه گازی را دور از دسترس قرار دهید.
  3. چوب، کبریت و ابزار شومینه را دور از دسترس قرار دهید.
  • گیت های ایمنی و نرده ها :

  1. برای جلوگیری از دسترسی فرزندتان به پله ها، دروازه های ایمنی نصب کنید . همچنین می‌توانید از آن‌ها برای نگهداری فرزندتان در یک فضای امن یا دور نگه داشتن او از آشپزخانه یا حمام استفاده کنید.
  2. به دنبال دروازه‌هایی باشید که فرزندتان نتواند آن‌ها را باز کند اما بتوانید به راحتی آن‌ها را باز و بسته کنید. (در غیر این صورت، زمانی که عجله دارید، خیلی وسوسه خواهید شد که آنها را باز بگذارید.)
  3. هرگز از دروازه های فشاری در بالای پله ها استفاده نکنید. در عوض، دروازه ای را نصب کنید که به دیوار پیچ می شود - بسیار ایمن تر است.
  4. بهتر است درب های ایمنی کاملاً جدید را خریداری کنید که مهر و موم را از انجمن تولیدکنندگان محصولات نوجوانان (JPMA) نشان می دهد.
  • آشکارسازهای دود و CO2

  1. در هر اتاق خانه خود یک آشکارساز دود نصب کنید. آشکارسازها را هر ماه بررسی کنید تا مطمئن شوید که کار می کنند، و باتری ها را حداقل یک بار در سال عوض کنید یا هشدار دهنده های دود را انتخاب کنید که از باتری های با عمر طولانی (ده ساله) استفاده می کنند.
  2. در هر اتاق خواب ردیاب مونوکسید کربن نصب کنید. باتری ها را هر بهار و پاییز چک کنید (به عنوان یادآوری، در آغاز و پایان وقت تابستانی). مونوکسید کربن گازی بی بو و بی رنگ است که در اثر خرابی وسایل سوخت سوز مانند کوره، آبگرمکن، اجاق گاز، اجاق گاز، خشک کن گاز و ژنراتورهای اضطراری تولید می شود. اگرچه نمی توانید آن را ببینید، بوی آن را بچشید یا آن را بچشید، گاز مونوکسید کربن می تواند کشنده باشد.
  3. چه زمانی با 911 تماس بگیرید
  4. اگر زنگ هشدار به صدا درآمد، فوراً خانه خود را ترک کنید و با 911 یا شماره اضطراری محلی خود تماس بگیرید.
  1. بخاری ها: دسترسی به رادیاتورها و بخاری های کف را می پوشانند یا مسدود می کنند.
  2. کبریت، شمع های روشن و فندک: آنها را دور از دسترس نگه دارید.
  3. داروها، مواد شیمیایی و وسایل نظافتی: روی تمام کابینت هایی که حاوی وسایلی هستند که می توانند برای کودک شما سمی باشند، قفل های ضد کودک قرار دهید.
  4. الکل: تمام الکل را در کابینت قفل یا دور از دسترس نگه دارید. یک نوشیدنی الکلی را روی میزی نگذارید که کودک به آن برسد.
  5. کیف پول: کیف شما یا کیف یک بازدیدکننده می تواند داروها، لوازم بهداشتی و سایر خطرات را در خود جای دهد - آنها را دور از دسترس نگه دارید.
  6. بالن. بادکنک های باد نشده یا تکه های بالن ترکیده می توانند باعث خفگی شوند. اجازه ندهید کودکان زیر 8 سال با بادکنک بازی کنند و بادکنک های باد نشده را دور از دسترس نگهداری کنید.
  7. اشیاء کوچک: سکه ها، سنجاق ها و دکمه ها می توانند خطر خفگی داشته باشند و باید از دسترس کودک دور نگه داشته شوند. آهنرباهای کوچک و باتری های دکمه ای در صورت بلعیده شدن خطرناک هستند.
  8. اسلحه ها: همه اسلحه ها را خالی و در یک کابینت قفل کنید.
  9. سرب: اگر در ساختمانی زندگی می کنید که قبل از سال 1978 ساخته شده است، ممکن است حاوی سرب در رنگ یا لوله کشی باشد که کودک شما را در معرض خطر مسمومیت با سرب قرار می دهد  . با مرکز ملی اطلاعات سرب (NLIC) به شماره (800) 424-5323 تماس بگیرید تا بدانید چگونه خانه خود را برای سرب آزمایش کنید.
  10. آب: نوزادان و کودکان نوپا ممکن است در چند اینچ آب غرق شوند. بچه های خردسال بسیار سنگین هستند. اگر هنگام نگاه کردن به سطل تعادل خود را از دست بدهند (همانطور که اغلب انجام می دهند)، ممکن است با ضربه سر به داخل بیفتند و گیر کنند. هرگز یک سطل مایع را بدون مراقبت در دسترس کودک خود رها نکنید.
  11. گیاهان آپارتمانی: از شر گیاهان سمی آپارتمانی  مانند فیلودندرون خلاص شوید  یا آنها را از دسترس خارج کنید.
  12. الکترونیک: دکمه ها و شکاف های پخش کننده CD و DVD را با یک محافظ پلاستیکی DVD محافظت کنید.
  1. اگر مشغول آشپزی هستید، کودکتان را در یک حیاط بازی در همان نزدیکی قرار دهید، یا  یک دروازه ایمنی قرار دهید تا  کودکتان را از آشپزخانه دور نگه دارید و یک محل فعالیت برای او در همان نزدیکی ایجاد کنید.
  2. مواد شوینده، محصولات پاک کننده، آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی سمی خانگی را ترجیحاً در یک کابینت بالا قفل کنید. مخصوصاً در مورد غلاف های مواد شوینده محتاط باشید زیرا احتمالاً کودکان جذب آنها می شوند.
  3. جایگزینی از محصولات پاک کننده خطرناک، مانند سفید کننده کلر و پاک کننده شیشه آمونیاکی، به محصولات ایمن تر، مانند سفید کننده بدون کلر، سرکه، جوش شیرین و موم زنبور عسل را در نظر بگیرید.
  4. اطمینان حاصل کنید که ویتامین ها و داروها دارای کلاه های مقاوم در برابر کودکان هستند. اما به یاد داشته باشید که مقاوم در برابر کودکان به معنای ضد کودک نیست. آنها را در قفل و دور از دید نگه دارید.
  5. تمام داروها و سموم را در ظرف اصلی خود نگهداری کنید. هرگز یک محصول خطرناک را به یک ظرف ژنریک یا ظرف غذا منتقل نکنید زیرا ممکن است منجر به یک مخلوط خطرناک شود.
  6. کیسه های پلاستیکی و جعبه های پلاستیکی و فویل آلومینیومی را دور از دسترس قرار دهید. کیسه های پلاستیکی و بسته بندی می تواند کودک را خفه کند و لبه های برش تیز جعبه های فویل آلومینیومی برای دست های کنجکاو خطری است.
  7. چاقوها و سایر ابزارهای تیز مانند پوست کن ها، رنده ها و تیغه های غذاساز را در کشوهای قفل دار یا کابینت های بلند نگهداری کنید.
  8. ظروف شیشه ای و ظروف چینی را در ارتفاعی دور از دسترس فرزندتان نگهداری کنید.
  9. توستر، قهوه ساز و سایر وسایل برقی را از دسترس کودک خود دور کنید. آنها را از برق بکشید و وقتی از آنها استفاده نمی کنید سیم ها را پنهان کنید.
  10. هرگز ظروف شیشه ای، چاقوها، غذاهایی که خطر خفگی دارند یا غذاها و نوشیدنی های داغ را حتی برای چند لحظه بدون مراقبت روی پیشخوان یا میز رها نکنید. از رومیزی یا رومیزی استفاده نکنید زیرا کودک می تواند آنها را - و آنچه روی آنهاست - روی خودش بکشد.
  11. روی تمام کابینت ها و کشوها به جز یکی دو کشو که برای کاوش کودک شما ایمن هستند، چفت بگذارید. مطمئن شوید که آنها خیلی نزدیک فر نباشند و آنها را با وسایل ایمن مانند ظروف نگهداری پلاستیکی، قاشق های چوبی و قابلمه های سبک پر کنید. هر از گاهی محتویات را تغییر دهید تا او را شگفت زده کنید. این باید حواس کودک شما را با خوشحالی پرت کند.
  12. قفل های دستگاه را روی درهای فر، مایکروویو، ماشین ظرفشویی و یخچال قرار دهید.
  13. تا حد امکان از مشعل های پشتی روی اجاق گاز استفاده کنید. اگر باید از دسته های جلویی استفاده کنید، دسته های قابلمه را به سمت عقب بچرخانید. نصب محافظ اجاق گاز را در نظر بگیرید که دسترسی به مشعل ها را مسدود می کند.
  14. زمانی که در حال آشپزی نیستید صفحه ها را از روی اجاق گاز بردارید یا روی آن ها را با روکش دستگیره بپوشانید.
  15. اگر سینک شما دفع دارد، وقتی کودکتان نزدیک است، درب آن را نگه دارید.
  16. زباله‌ها و بازیافت‌ها را در کمدهای غیرقابل دسترس نگهداری کنید یا روی سطل زباله خود درب ضد کودک قرار دهید.
  17. هنگام نوشیدن مایعات داغ در اطراف کودک خود از یک لیوان مسافرتی سرپوشیده استفاده کنید.
  18. شیر آشپزخانه خود را به یک دستگاه ضد جوش مجهز کنید یا آبگرمکن خود را روی ۱۲۰ درجه یا کمتر تنظیم کنید.
  19. از یک صندلی بلند محکم، ثابت و پهن با بند ایمنی استفاده کنید. یا یک صندلی قلابدار را محکم به میزی که نمی تواند واژگون شود بچسبانید. همیشه تسمه های ایمنی را ببندید تا کودکتان بلند نشود و از زمین نیفتد. کودک خود را بدون مراقبت رها نکنید.

  1. اطمینان حاصل کنید که کودک شما بدون نظارت با نصب یک قفل قلاب و چشمی در قسمت بیرونی در یا با قرار دادن یک پوشش ضد کودک روی دستگیره در، راه خود را به حمام پیدا نمی کند.
  2. به یاد داشته باشید که درب توالت را پایین نگه دارید و یک قفل توالت را نصب کنید تا از بلند کردن درب توالت جلوگیری شود. اگر کوچولوی شما به سمت کاسه توالت خم شود، به راحتی می تواند تعادل خود را از دست بدهد، با سر به زمین بیفتد و به اندازه یک اینچ در آب غرق شود.
  3. تیغ، قیچی، ناخن گیر، موچین و سایر ظروف تیز را در یک کابینت قفل دار یا در یک کمد دور از دسترس کودک خود قرار دهید.
  4. سشوار، اتو فر کننده و هر وسیله دیگری که گرما ایجاد می کند را از برق بکشید و بعد از هر بار استفاده برای جلوگیری از سوختگی آنها را کنار بگذارید.
  5. تمام لوازم آرایشی، مکمل ها و داروها - از جمله دهانشویه (که حاوی الکل بیشتری نسبت به آبجو یا شراب است) - در یک کابینت بلند که با یک قفل ایمنی کودک محکم شده است، نگهداری کنید. این شامل محصولاتی با کلاه ایمنی است که فقط در برابر کودکان مقاوم هستند و ضد کودک نیستند.
  6. هیچ چیزی را نزدیک سینک یا وان حمام وصل نکنید. آب رسانای الکتریسیته است، بنابراین اگر در حین حمام کردن کودک، سشوار داخل وان بیفتد، ممکن است هر دوی شما را برق بزند. برای ایمنی بیشتر، مطمئن شوید که تمام پریزهای برق توسط یک قطع کننده مدار خطای زمین (GFCI) محافظت می شود، دستگاهی ارزان قیمت که تغییر در جریان را حس می کند و به سرعت جریان برق را متوقف می کند.
  7. بخاری آب گرم خود را بالاتر از 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) تنظیم نکنید یا یک دستگاه ضد جوش روی شیرهای خود نصب کنید.
  8. یک تشک لاستیکی ضد لغزش را در وان حمام و یک تشک حمام ضد لغزش را روی زمین در کنار وان قرار دهید تا از سقوط جلوگیری شود.
  9. یک محافظ پلاستیکی یا لاستیکی نرم را روی دهانه وان و روکش‌هایی روی دستگیره‌های وان قرار دهید تا از برخورد تصادفی سر فرزندتان محافظت کنید.
  10. اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ایمن نگه داشتن فرزندتان هنگام حمام کردن را ببینید .
  11. عایق کاری مهد کودک یا اتاق خواب
  1. هنگام خرید  تخت کودک ، به دنبال برچسب انجمن تولید محصولات نوجوانان باشید، که تضمین می کند که محصول با رعایت ایمنی طراحی شده است.
  2. ممکن است وسوسه شوید که یک تخت خواب قرض بگیرید یا از یک تخت قدیمی استفاده کنید، اما مراقب باشید. بیشتر تصادفات و مرگ و میرهای مرتبط با گهواره در گهواره هایی اتفاق می افتد که استانداردهای ایمنی فعلی را رعایت نمی کنند. در اینجا نحوه اطمینان از ایمن بودن تخت کودک آورده شده است:
  3. اطمینان حاصل کنید که تخته های تخت از هم بیشتر از 2 3/8 اینچ فاصله نداشته باشند (نباید بتوانید قوطی نوشابه را بین لت ها قرار دهید). گهواره نباید لت های گم یا شکسته داشته باشد.
  4. تشک  باید شرکت و مناسب به صورت چسبیده - شما نباید قادر به لغزش بیش از دو انگشت بین تشک و سمت از تخت.
  5. از تخت خواب کناری استفاده نکنید. برای چندین دهه، گهواره‌های رها شده استاندارد بودند، اما از سال 2010، میلیون‌ها نفر فراخوان شده بودند و CPSC در نهایت آنها را ممنوع کرد. اگر کودک شما در تخت خواب می‌خوابد، CPSC توصیه می‌کند مطمئن شوید که مکانیسم پایین‌اندازی به درستی کار می‌کند و خود گهواره فراخوانی نشده است.
  6. ارتفاع ریل باید 26 اینچ از تکیه گاه تشک در پایین ترین سطح آن باشد.
  7. چوب باید صاف و بدون ترکش باشد. و اگر تخت کودک رنگ شده است، مطمئن شوید که رنگ پوست کنده نشده است.
  8. با برش های تزئینی که می تواند سر یا اندام کودک شما را به دام بیندازد، از هر تخته یا تخته پا دوری کنید.
  9. تمام سخت‌افزارها، از جمله مهره‌ها، پیچ‌ها، پیچ‌ها، قطعات پلاستیکی و غیره، باید همراه تختخواب باشند (قطعات اصلی را با اقلام فروشگاه سخت‌افزار جایگزین نکنید).
  10. هنگامی که کودک شما می تواند دست ها و زانوهای خود را فشار دهد، باید آن موبایل دوست داشتنی و اسباب بازی هایی را که در گهواره آویزان هستند بردارید زیرا ممکن است خطر خفگی را به همراه داشته باشند.
  11. هنگامی که کودک شما می تواند خود را به حالت ایستاده بکشد، تشک را به پایین ترین حالت خود ببرید.
  12. تخت را دور از پنجره‌ها، بخاری‌ها، لامپ‌ها، تزئینات دیواری (از جمله برگردان‌های چوبی که ممکن است از دیوار و داخل تخت بیفتند)، طناب‌ها و مبلمانی که کودکتان می‌تواند از آن‌ها بالا برود، قرار دهید.
  • از گهواره تا تخت

  1. هنگامی که کودک شما 35 اینچ (هر اینچ برابر با ۲٫۵۴ سانتیمتر است.)قد دارد یا می تواند از کنار تخت بالا برود یا بیفتد، دیگر برای او امن نیست که در آنجا بخوابد. اگر کودک شما برای یک تخت بزرگ کودک آماده نیست، می توانید با یک تخت کودک کوچکتر یا با گذاشتن تشک تخت یا یک تشک معمولی روی زمین، این انتقال را آسان کنید.
  2. هنگامی که کودک شما به سمت تخت حرکت می کند، برای جلوگیری از سقوط، آن را با نرده های محافظ نصب کنید. به یاد داشته باشید که او به خوابیدن در فضای بسته عادت کرده است. چند بالش یا چیز نرمی را روی زمین روی تخت قرار دهید، فقط در صورتی که بتواند بیرون بیفتد.
  • میز تعویض پوشک :

اطمینان حاصل کنید که پد تعویض لباس شما به طور ایمن به میز تعویض وصل شده است . هنگامی که کودک شما روی میز تعویض است، از تسمه ایمنی استفاده کنید و او را بدون مراقبت رها نکنید. وقتی کودک روی میز تعویض لباس است، همیشه یک دستش را روی او نگه دارید. در صورت افتادن یک فرش یا فرش زیر میز قرار دهید.

  1. کمک های اولیه برای خفگی و CPRاحیای تنفسیرا برای نوزادان و کودکان 12 ماهه به بالا بیاموزید .
  2. مطمئن شوید که پرستاران کودک و سایر مراقبان می دانند که کیت کمک های اولیه را در خانه خود کجا پیدا کنند و چگونه در مواقع اضطراری واکنش نشان دهند.
  3. در هر طبقه از خانه خود یک کپسول آتش نشانی نصب کنید و طبق دستورالعمل سازنده آن را تعمیر یا بررسی کنید. مطمئن شوید که نحوه استفاده از آن را می دانید، اما فقط در صورت کوچک بودن آتش سعی کنید آن را خاموش کنید. در غیر این صورت فرزندان خود را از خانه بیرون کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.
  4. در مورد خطرات آتش سوزی با کودک خود صحبت کنید. یک برنامه تخلیه تهیه کنید و مسیر فرار از آتش خود را  به طور منظم تمرین کنید  .
  5. شماره های اضطراری  را در تلفن های خانه و تلفن همراه خود برنامه ریزی  کنید. فهرستی از این شماره ها را نزدیک به هر تلفن در خانه خود نگه دارید و لیست را به همه مراقبان بدهید.

کلام آخر : 

تلاشمان بر این است که نگرانی شما والدین عزیز را بشنویم و برطرف سازیم و در صورت نیاز راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان بگذاریم .

سوالاتتان را در کامنت مطرح کنید 

 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود