برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کاربرگ فصل ۳،ریاضی سوم .jpg

کاربرگ و آزمون فصل سوم ریاضی سوم دبستان به همراه نکات تدریس

همراهان عزیز مام پلاس، در این پست برای شما کاربرگ و آزمون فصل سوم(عددهای کسری) ریاضی سوم دبستان به همراه نکات تدریس این فصل و همچنین در آخر پست فایل pdf کاربرگ و آزمون فصل سوم ریاضی سوم دبستان را قرار داده ایم، برای یادگیری بهتر دانش آموزان ،آزمون ها را چاپ کنید.

کسر

هرگاه جزئی از کل قسمتی از یک شکل یا شی مورد نظر ما باشد آنرا با کسر بیان میکنیم.
بطور خلاصه میتوان گفت کسر یک واژه است یک جزء از کل تشکیل کسر میدهد. مخرج کسر تعداد کل واحدهای جزیی است که هر جسم یا شکل آنها را شامل میشود و صورت کسر تعداد واحدهای جزئی مورد نظر ما از کل آنها میباشد. در معنی جزء از کل ۴ مدل دیده میشود ناحیه ای طولی مجموعه ای مساحتی دقت داشته باشید که همه ی شکلهای زیر ۳ قسمت از ۴ قسمت مساوی را نشان میدهند.
نکته
۱.برخی مواقع برای نوشتن کسر و یا نمایش عددی آن باید ابتدا خودمان طبق الگوی بکار رفته در ،شکل باقیمانده ی شکل را به قسمتهای مساوی تقسیم کرده و سپس نمایش عددی آنرا بنویسیم.
۲ .برخی مواقع شکل به قسمتهای مساوی تقسیم نشده و ادامه دادن این تقسیمات نیز برای ما مشکل و یا امکان پذیر نمی باشد فراموش نکنیم که این شکل ها نیز کسری را نشان میدهند زیرا هر جزئی از کل بیانگر یک کسر است ولی نمایش عددی آن و یا نوشتن کسر باید بصورت تقریبی باشد.

تساوی کسرها

برای آشنایی با مفهوم کسرهای مساوی میتوان تدریس را با فعالیتهای دست ورزی شروع کرد برای این کار از مدل تا کردن کاغذ می توان استفاده کرد. به آن چه در محل تا زدنها اتفاق می افتد باید بسیار توجه کرد زیرا در تا کردن اول قسمت های مساوی داریم و در تا زدن دوم تعداد قسمتهای مساوی ۲ برابر شده اند. در مراحل بالاتر دانش آموزان به این الگو می رسند که اگر صورت و مخرج یک کسر را در یک عدد ضرب کنند. کسری مساوی (معادل) کسر اول حاصل می گردد. بهترین ابزار در این درس نوارهای طلق شفاف هستند که به اندازه ی یکسان بریده می شوند که با تا کردن آن دانش آموز کسرهای مساوی مختلفی را می سازد.
با کشیدن شکلهای مختلف و نوشتن کسرهای مساوی نیز میتوان این کار را انجام داد.
حتی می توان کسرهای مساوی را روی محور اعداد نشان داد که البته تا حدودی شبیه به همان نوارهای کاغذی می باشد.

مقایسه ی کسرها

واضح است که مقایسه ی دو اندازه گیری که با واحدهای یکسان داده شده باشند ، متر به مراتب ساده تر از مقایسه ی دو اندازه گیری است که واحد های متفاوتی داشته باشند . به همین ترتیب مقایسه ی دو کسر با مخرج های یکسان و یا با صورت های یکسان آسان تر از مقایسه ی دو کسر با مخرج های نا برابر  می باشد.
نکته
یکی از بهترین روشها برای مقایسه دو کسر با مخرجهای برابر و یا با صورتهای برابر مدل تصویری است.
الف) اگر دو کسر با مخرج های برابر داشته باشیم کسری بزرگتر است که صورتش بزرگتر باشد.
ب اگر دو کسر با صورتهای برابر داشته باشیم کسری بزرگتر است که مخرجش کوچکتر باشد.

کاربرد کسر در اندازه گیری

یکی از معانی جزء از کل یک کسر معنی طولی کسر بود که در درس اول نیز بیان گردید. دانش آموزان وقتی با مفهوم طولی و پیوسته یک عدد آشنا شدند میتوانند قسمتهای مساوی از یک شکل را نشان بدهند و با خطکش اندازه بگیرند و یک شکل را به قسمتهای مساوی تقسیم نمایند.
روی محور اعداد نگاه عدد به عنوان طول از اهمیت زیادی برخوردار است.
نکته
باید دقت داشت که هر نقطه روی محور را میتوان با یک عدد بیان کرده و یا هر عدد کسری را روی محور پیدا نمود.
روش کار بدین صورت میباشد که به اندازه ی عدد داده شده باید روی محور حرکت کنیم.

 


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود