برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
‌نمونه درس آزاد درس هفتم فارسی پنجم ابندایی.jpg

4نمونه درس آزاد درس هفتم فارسی پنجم دبستان

کاربران عزیز مام پلاس، در این پست ۴ نمونه درس آزاد برای درس هفتم فارسی پنجم دبستان به همراه یک روش برای ایجاد درس آزادبه شما ارائه می شود. برای راحتی کار شما،فایل pdf این ۴ نمونه درس آزادقابل دانلود است.

یک روش پیشنهادی برای تولید درس آزاد

درس هفتم فارسی پنجم، درس آزاد

روشهاي تولید درس آزاد

براي نوشتن و تولید درس آزاد، یكی از روشهاي زیر پیشنهاد می شود:هر دانش آموز به صورت مستقل و فردي براي تولید درس آزاد اقدام نماید.دانش آموزان به صورت گروهی و با مشاركت تمام افراد گروه (تقسیم بندي دانش آموز كلاس به چند گروه) براي تولید درس آزاد اقدام نمایند.تولید درس در كلاس (مجموعه نظرهاي كلاس با راهنمایی و رهبري معلّم كلاس)در تولید درس آزاد می توان از توانمندي دانش آموزان در بندنویسی بهره برد. براي نمونه،موضوع نوشته: "محل زندگی "، موضوع خیلی كلّی است و باید به موضوعات كوچكتر محدود شود. مثلاً وضعیت جغرافیایی محل،آداب و رسوم، زبان منطقه و غذاهاي خاص آن منطقه، چهار موضوع كوچكتري هستند كه در مورد هر یك می توان یك بند نوشت.
لازم است معلّم به دانش آموزان كمك كند تا چهارچوب متن خود را مشخص نمایند، سپس اقدام به نوشتن کنند. به عنوان نمونه، چهارچوب نوشته، میتواند شامل سه بند باشد كه بند اوّل وضعیت جغرافیایی محل راتوضیح دهد؛ بند دوم زبان و بند سوم آداب و رسوم منطقه را بیان كند.
در تدوین متن می توان از روشهاي پیش سازمان دهنده، بدیعه پردازي و بارش مغزي بهره برد. در این قسمت، موضوعاتی مناسب با عنوان و محتواي فصل در حوزه ي فرهنگ و زبان و آداب محلّی، پیشنهاد می شود.
درس آزاد در فصل " فرهنگ بومی " آورده شده است و این موضوع دامنه ي گسترده اي دارد؛ لذا امكان تولید متن زیبا فراهم است.
در طراحی فعّالیتهاي كتاب نوشتاري نیز تطابق فعّالیتها با روند طراحی كتاب ضروري است. از دید ساختاري توجه به عناصر مبتنی بر نگرش شبكه اي، نقش معلّم به عنوان ناظر و راهنما و نقش دانش آموز در مقام تولیدكننده ضروري است.

 

 

 


برچسب ها

نرگس بدخشان

نرگس بدخشان

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود