برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
GetImageDB.jpeg

ولوواژینیت

ولوواژینیت نوعی عفونت و التهاب واژن است که در اکثر خانم ها شایع می باشد. در این بیماری خارش اولین و مشخص ترین علامت است.

ولوواژینیت (Vulvovaginitis) بیمارى خیلى شایعى است که اکثر خانمها را گاهى اوقات در طول زندگیشان مبتلا مى‌سازد. در این بیمارى، فرج و مهبل دچار التهاب، خارش و سوزش مى‌شوند. ممکن است در هنگام مقاربت جنسى درد ایجاد شود و ترشحاتى از مهبل بیرون بریزد. این بیمارى در کودکان نیز دیده مى‌شود.

علل ایجاد ولوواژینیت
اکثر موارد ولوواژینیت بر اثر عفونت ایجاد مى‌شوند. این عفونت مى‌تواند بر اثر قارچ کاندیدا آلبیکانس باشد و ایجاد برفک مهبل نماید و یا اینکه از نوع پروتوزوآیى بوده و بر اثر تریکوموناس واژینالیس ایجاد شود.

خانمهاى مبتلا به مرض قند (دیابت) در خطر بیشترى براى دچار شدن به عفونت قارچى هستند. رشد بیش از حد باکترى‌هاى بى‌ضرر که به طور طبیعى در مهبل زندگى مى‌کنند نیز مى‌تواند باعث بروز ولوواژینیت شود.

در بعضى موارد، این بیمارى مى‌تواند بر اثر مواد پاک کننده، دِئودورانت‌ها، عطرهایى که در شوینده‌ها استفاده مى‌شود و کِرِمهاى اسپرم‌کُش ضدباردارى ایجاد شود. بعد از یائسگى، از آنجایى که بافت مهبل نازکتر، خشک‌تر و بیشتر مستعد التهاب مى‌گردد، این بیمارى نیز ایجاد خواهد شد. این تغییرات که در بعد از یائسگى در بافت مهبل ایجاد مى‌شود به علت کاهش هورمون استروژن مى‌باشد. در موارد نادرى، ولوواژینیت ممکن است به علت تغییرات سرطانى در سلولهاى پوشاننده فرج و مهبل ایجاد شود.

علت بروز این بیمارى در کودکان هنوز مشخص نشده است. در بعضى موارد، وجود یک جسم خارجى در مهبل و یا به ندرت سوء استفاده جنسى از کودکان ممکن است باعث ایجاد این بیمارى شود.

درمان

پزشک با برداشتن نمونه‌اى از ترشحات از قسمت مبتلا و فرستادن آن به آزمایشگاه، مى‌تواند نوع عفونت را شناسایى نماید. اگر خانمى بطور مکرر دچار عفونتهاى قارچى شود، پزشک براى او درخواست آزمایش قند خون یا ادرار خواهد نمود تا مشخص گردد که آیا به مرض قند (دیابت) مبتلا مى‌باشد یا خیر. اگر پزشک به تغییرات سرطانی مشکوک باشد، یک نمونه بافتى گرفته و به آزمایشگاه پاتولوژى مى‌فرستد.

درمان ولوواژینیت بر اساس علت ایجاد کننده آن، متفاوت خواهد بود. اگر دچار عفونت باکتریایى شده باشید پزشک براى شما آنتى‌بیوتیک تجویز خواهد نمود. در صورت لزوم، شریک جنسى شما نیز باید درمان شود تا از انتقال مجدد عفونت به شما جلوگیرى شود. هورمون درمانى یا استفاده از کِرِمهاى حاوى استروژن مى‌تواند در خانمهاى یائسه‌اى که دچار این بیمارى شده‌اند کمک کننده باشد. اگر استفاده از نوع خاصى از مواد شوینده، دئودورانت‌ها و یا کِرِمهاى اسپرم‌کُش ضدباردارى باعث بروز این بیمارى شده است، مى‌توانید با تغییر آن و استفاده از نوع دیگرى، این مشکل را بر طرف نمایید. پزشک به شما توصیه خواهد کرد که تا زمانى که علایم بیمارى شما برطرف نشده است از انجام مقاربت جنسى پرهیز نمایید. اکثر خانمهایى که دچار این بیمارى مى‌شوند، بعد از درمان بطور کامل بهبود مى‌یابند اما این بیمارى ممکن است دوباره عود نماید.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود