برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
GetImageDB.jpeg

سرطان مهبل و فرج

سرطان مهبل و فرج رشد بی رویه سلول های بدخیم بر روی دستگاه تناسلی زنان می باشد. این نوع سرطان بر روی سطح بیرونی مهبل بوجود می آید.

سرطان مهبل و فرج خیلى کم دیده مى‌شوند و نادر هستند و معمولاً خانمهاى بالاى 60 سال را مبتلا مى‌کنند. این سرطانها حدود پنج درصد کل سرطانهاى دستگاه تناسلى خانمها را تشکیل مى‌دهند. گر چه این سرطانها معمولاً با هم ایجاد نمى‌شوند اما هر دوى آنها ممکن است با ویروسى به نام ویروس پاپیلوم انسانى (HPV)مرتبط باشند. این ویروس از طریق مقاربت جنسى انتقال مى‌یابد. استعمال دخانیات نیز یکى از عوامل خطرزاى ابتلاء به این سرطانها مى‌باشد. در صورتیکه این سرطانها درمان نشوند ممکن است به غدد لنفاوى لگن و سایر قسمتهاى بدن گسترش پیدا کنند. سرطان فرج ممکن است باعث خارش فرج شود، اما اغلب اولین علامت آن، پیدایش یک توده سفت و یا بروز زخم بر روى فرج مى‌باشد. اگر این زخم درمان نشود ممکن است ایجاد ترشحات خون آلود و بدبو کند. سرطان مهبل اغلب تا هنگامى که تومور(غده) به مراحل پیشرفته‌اى نرسیده باشد هیچگونه علائمى ایجاد نمى‌کند، گرچه ممکن است خونریزى و درد بعد از مقاربت جنسى ایجاد شود. اگر شما یکى از این علائم را دارا مى‌باشید، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

درمان

پزشک ممکن است با شنیدن شکایات شما، تشخیص سرطان مهبل یا فرج را بدهد. یک نمونه از بافت به آزمایشگاه پاتولوژى فرستاده مى‌شود تا از نظر وجود سلولهاى سرطانى بررسى شود. سرطان فرج معمولاً از طریق جراحى با برداشتن قسمتهاى مبتلا، درمان مى‌شود. همچنین غدد لنفاوى مجاور آن نیز برداشته مى‌شود تا مشخص شود که آیا سرطان به آن قسمتها نیز گسترش یافته است یا خیر. سرطان مهبل معمولاً با رادیوتراپى درمان مى‌شود. با اینحال در صورت لزوم مى‌توان با عمل جراحى قسمتهایى از مهبل و غدد لنفاوى مجاور آن را برداشت. در صورتیکه سرطانهاى مهبل و فرج زود تشخیص داده شده و درمان شوند، اغلب بهبودى کامل ایجاد مى‌شود. 


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود