برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
Polish_۲۰۲۱۰۹۱۸_۱۷۴۱۱۶۴۰۷.jpg

بهینه کردن چالش

به ساده ترین عبارت اگر قوانین گفته شده درادامه را در چالش هایتان لحاظ کنید این چالش ها در مدت کمتری بیشترین فایده را برای شما خواهند داشت.

در پست قبلی در رابطه با چالش ها،انواع آن ها و چگونگی ترک عادات بدمان بوسیله چالش ها سخن گفتیم و آموختیم چگونه میشود بوسیله چالش قدمی به سمت خود آرمانیمان برداریم.در این مقاله اما مقصودمان از نگارش آن است که شما را با تکنیک های بهینه کردن چالش ها آشنا نماییم. 

بهینه سازی چیست؟ 

در مقاله قبلی اشاره ای کوتاه به بهینه ساختن چالش ها کردیم اما برای شفاف سازی بهتر هدفمان از به کار گیری تکنبک های این مقاله نخست به تعریف بهینه سازی میپردازیم.
مقصود ما از لفظ بهینه سازی همان تعریفی است که در اقتصاد و علوم کامپیوتر به آن پایبند هستند یعنی بهترین مقدار قابل دستیابی از هدف را با تعریف یک سری دامنه از مقادیر(یا تعیین یک سری اصول) بدست بیاوریم.

به ساده ترین عبارت اگر قوانین گفته شده درادامه را در چالش هایتان لحاظ کنید این چالش ها در مدت کمتری بیشترین فایده را برای شما خواهند داشت.

روش های بهینه سازی چالش 

سه روش کلی که به شخصه برای چالش ها استفاده کردم و نتیجه گرفتم به شرح زیر است. 

معنا بخشی به چالش ها 
هوشمند سازی چالش ها
فشرده سازی اهداف 

معنابخشی به چالش ها

فرض کنید میخواهید چالش تعیین کنید که هر روز به مدت چند دقیقه به مدیتیشن کردن و یا مطالعه درباره پرانا بپردازید یا اینکه میخواهید هرروز ۲۰ دقیقه ورزش کنید اما هرگز با این مفاهیم ارتباط برقرار نکرده اید و اساسا علاقه ای هم به آن ها ندارید و ورزش یا مراقبه برای شما حکم سکون یا کاری بی معنی را دارد و قلبا فکر میکنید یک جا نشستن و مدیتیشن کردن دردی از شما درمان نمیکند!
بگذارید به شما بگویم هر چالشی که در شما ایجاد هیجان نمیکند هرگز نتیجه دلخواهی برایتان نخواهد گذاشت. در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی افراد کاملا با میل خودشان یکی از چالش ها را انتخاب میکند و همین امر آن ها را دربرابر هجوم کامنت های منفی و سختی چالش های عجیب و غریب رقص یا ... امن نگه میدارد.

آن ها عمیقا اعتقاد دارند کارجالبی انجام میدهند که برای بالا بردن روحیه خوب است و حس می کنند که در عمل به چالش بهترین خودشان بوده اند و کسی که به خودش و کارش اعتقاد دارد قطعا کامنت های مثبت زیاد و لایک های بالا خواهد خورد.
پس در مرحله اول در خلق چالش کاملا قلبتان را آزاد بگذارید که کاری که میپسندد انجام دهد و به سراغ چالش هایی بروید که برایتان ایجاد اشتیاق میکند.
به این وسیله از مایوس شدنتان در ادامه راه جلوگیری کنید. 

هوشمند سازی چالش ها

در مرحله اول گفتیم ‌که حتما به ندای قلب خود در برگزیدن چالش گوش فرا دهید و آنچه برایتان معنی دارد برگزینید اما در این بخش شرطی دیگر برای بهینه سازی چالش ها به شما خواهم گفت و آن استفاده از عقل و ریز بینی و اولویت بندی چالش های مورد نیازتان است.
برای اینکه بهتر منظورم را درک کنید یک مثال از خودم برایتان میزنم.یادم هست چند سال قبل چند چالش را که همگی مورد علاقه ام بودند باهم شروع کردم و چون همه چالش های یاد شده حداقل یک ماه طول میکشیدند و زمان زیادی از روزم را اشغال میکردند خود این دسته چالش ها به یک چالش مجزا تبدیل شدند که مدام از آن ها فرار میکردم و برایم لذت بخش نبودند.چند روز به سختی گزارش این چالش ها را نوشتم و ناگهان موضوعی را کشف کردم.

اگر چالش های من اولویت بندی داشته باشند سریع تر انجام میشوند و تبحر در آن ها موجب میشود که بتوانم در آینده هم بدون اشغال زمان زیاد آن ها را انجام دهم و از طرفی وقتی چالش اول تمام شد زمان خالی آن چالش احساس خلعی در من ایجاد نخواهد کرد و من همواره چیزی برای سرگرم شدن خواهم داشت‌.
دوباره در این مقاله جهت یادآوری میگویم که (خصوصا اگر چالش های اول شماست) همواره به درجه دشواری چالش و  رابطه مسقیم آن بازمان دقت لازم را داشته باشید هرچه نوبت زمان های کوتاه تری انتخاب کنید عمل کردن به چالش ساده تر ولذت بخش تر خواهد بود. 

فشرده سازی اهداف

نمیدانم که تا امروز به کارخانه بازیافت رفته اید یانه ولی مطمئن هستم که حتما میدانید اگر زباله هایتان مثل بسته بندی کیک را در بسته آبمیوه بگذارید زباله ها کم حجم میشوند و در فرایند فشرده سازی موثر هستند و در نهایت کمک میکند که زمان بیشتری بارای بازیافت زباله داشته باشیم.
مقصودم از گفتن تمامی این مطالب ترسیم الگویی برای توضیح بهینه سازی چالش به وسیله فشرده سازی اهداف چالش میباشد.

اگر چند منظور برای چالش دارید (مثلا چالش حفظ آرامش،چالش ارتقای سطح سلامت،چالش ارتقای روابط اجتماعی و...) در بسیاری از موارد میتوانید تمام این منظورها را در یک چالش خلاصه کنید.به عنوان نمونه از  خواسته های مثال بالا وام میگیرم و به شما میگویم با ثبت نام در یک کلاس یوگا شما مجبور به ورزش میشوید،روابطتتان را با انسان ها گسترش میدهید و در روند کلاس ها با انجام حرکات ورزشی و مدیتیشن به آرامش دلخواهتان هم میرسید.
همین نمونه را در چالش های خودتان هم تعمیم بدهید و با فشرده سازی اهداف به چالش دلخواهتان دست یابید.

سخن آخر 

با در نظر گرفتن نکات گفته شده برای انجام هر چالش میتوانید به با بهینه کردن چالش هایتان آن ها را مفید تر و جذاب تر کنید و لیستی از دستورهای ثابت از چالش های مورد علاقه برای خودتان بسازید.

همچنین بخوانید : ترک عادات بد بوسیله چالش


لادن هاشمی

لادن هاشمی

علاوه بر مقاله نویسی ، به مطالعه و تحقیق در زمینه های ادبیات،فلسفه،روانشناسی و جامعه شناسی و هنر بسیار علاقمندم و آشپزی رو تازه شروع کردم و امیدوارم بتونم مطالب مفیدی باهاتون در اشتراک بذارم.

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود