برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
Polish_۲۰۲۱۱۰۳۱_۱۷۵۱۲۹۴۱۲.jpg

خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی معرفی کتاب (قسمت چهارم)

قسمت چهارم از سری مقالات خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی، به معرفی کتاب هایی کاربردی برای گسترش اطلاعات شما اختصاص یافته است.

مقدمه

در طی سه هفته گذشته، شما را با سه سری از مقالات در رابطه با خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی آشنا کردیم. در این مقاله قصد داریم تا منابع مطالعه بیشتر در با اسطوره ها را برای شما شرح دهیم.

۱. ایلیاد(هومر)

بدون تردید یکی از مهم ترین کتاب های تاریخ بشر ایلیاد می باشد. این کتاب دیوان شعری منسوب به هومر شاعر نابینای یونان باستان میباشد. داستان این کتاب درباره چگونگی وقوع جنگ تروآ است. در این کتاب به روابط خدایانی که در مقالات پیشین ذکر شده میپردازد و پهلوانانی چون آشیل و آگاممنون در آن حضور دارند.

همچنین بخوانید: خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی(قسمت سوم)

گرچه این کتاب به فارسی ترجمه شده است اما قبل از خرید کتاب حتما سعی ‌کنید چند برگی از آن را مطالعه کنید تا مطمئن شوید کتابی با ترجمه روان انتخاب کرده اید.

۲. اودیسه(هومر)

کتاب اودیسه، مانند ایلیاد، از مهم ترین کتاب هایی است که تاکنون نوشته شده و بخصوص در غرب بسیار تاثیر گذار بوده است زیرا افکار و اعتقادات تمدن های پیشین بشر را نشان میدهد.
از نظر ساختار داستانی، اودیسه بسیار متنوع تر از ایلیاد است و در آن وقایع هیجان انگیز تری اتفاق می افتد. با این حال بدون خواندن ایلیاد، درک اودیسه بسیار دشوار است.


این کتاب سرگذشت یکی از بزرگان جنگ تروا بنام الیس را نقل میکند که ده سال در سفر است تا به خانه اش برگردد و در این راه از خدایان کمک میخواهد.
همه فکر میکنند که الیس مرده است ولی در آخر او باز میگردد و دست متجاوزان را از وطن خود کوتاه میکند.

همچنین بخوانید: خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی(قسمت دوم)

۳. ناخودآگاه جمعی و کهن الگو(کارل گوستاو یونگ)

این کتاب یکی از جالب ترین و شناخته شده ترین تحقیقات یونگ یعنی ناخودآگاه جمعی را شامل میشود که در مقالات قبلی هم به آن اشاره کردیم.

خواندن این کتاب به شما این امکان را میدهد که بتوانید هم با خدایان باستان تا حدی آشنا شوید و هم با نوعی دیگر از روش های خودشناسی و شخصیت شناسی ارتباط برقرار کنید.

۴. رکسانه و اسکندر(جوآن کریسپی)

داستان این کتاب درباره رکسانه دختر ایرانی است که با اسکندر مقدونی ازدواج میکند. رکسانه رفته رفته تفاوت های فرهنگ ایرانی و یونانی را کشف میکند‌.

اسکندر و دوستانش، بعد جدیدی از فرهنگ را به ما نشان میدهند.
گرچه این کتاب شما را مستقیما با اصل خدایان مرتبط نمیکند ولی تاثیر خدایان چندگانه را در ذهن فرماندهان بزرگی که آن ها را پذیرفته اند، نشان میدهد.

۵. اسطوره های یونان باستان(میشل پیکمال)

این کتاب، همچون کتاب رکسانه و اسکندر، شما را به طور غیرمستقیم با دنیای خدایان مرتبط میسازد.
این کتاب، حکایت هایی را درباره خدایان یونان باستان از زبان مردم نقل میکند‌، مردمی که در دنیای ساخته زئوس زندگی میکرده اند و پس از مدتی زئوس با خشم خودش دنیای آن ها را ویران کرده و آنان بازماندگان آن حادثه بزرگ هستند.

از میان کتاب های اشاره شده در این مقاله، این کتاب نثری روان تر دارد و برای جوانان و نوجوانان مناسب می باشد.

نکاتی برای نقل داستان های اسطوره ای برای کودکان

گرچه کتاب های گفته شده مانند نمایشنامه های بلند شکسپیر دارای نمونه های ساده تری برای کودکان و نوجوانان هستند اما این نمونه های تولید شده گاهی از هیجان داستان کاسته اند.
توصیه ما به شما این است که خودتان مطالعه داشته باشید و بعد داستان ها را از زبان خودتان برای بچه ها نقل کنید زیرا میزان درک هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است.

خواندن داستان از زبان خودتان باعث افزایش صمیمیت و عشق میان شما و فرزندتان خواهد شد و حسن دیگر آن، این است که ذهن کودک را برای پرسیدن سوال باز خواهد گذاشت.

به عنوان مثال وقتی شما کاملا مطلع هستید که در کتاب اودیسه چه اتفاقی افتاده است، فرزندتان هر سوالی که از شما بکند، میداند که پاسخی برای آن دارید و اطلاعات خوبی در اختیارش میگذارید.
مطمئنا انجام این کار زمانبر خواهد بود ولی عشق و تعهد و محبت والدین و ذهن پویای فرزندان، چنین درکی را مطالبه میکند.

برای درک بیشتر روند رشدی فرزندتان، مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

همچنین بخوانید: مقدمه ای بر روانشناسی تکوینی

سخن آخر

مطالعه و خواندن داستان یک کار جانبی و تفریحی نیست بلکه یک عملی ضروری و لازم برای هر فردی است. ذهن انسان به داستان نیاز دارد و اگر داستان های غنی برای تغذیه ذهن نباشد، ذهن تمایل به داستان ها و اطلاعات سطحی پیدا میکند. امید است که از این مقاله هم اطلاعات مفید و موثری بدست آورده باشید.

همچنین بخوانید: خدایان کهن و ارتباط آن با روانشناسی انگیزشی(قسمت اول)


لادن هاشمی

لادن هاشمی

علاوه بر مقاله نویسی ، به مطالعه و تحقیق در زمینه های ادبیات،فلسفه،روانشناسی و جامعه شناسی و هنر بسیار علاقمندم و آشپزی رو تازه شروع کردم و امیدوارم بتونم مطالب مفیدی باهاتون در اشتراک بذارم.

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود