برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
ایده برای روز بدون کیف.jpg

۲۴ ایده خلاقانه برای روز بدون کیف

آموزگاران و مربیان عزیز، در این مقاله ، سعی شده است تا ایده های خلاقانه و در عین حال ساده برای روز بدون کیف در مدارس ارائه شود.در این مقاله در ابتدا شما را با تاریخچه ای از این روز در جهان آشنا می کنیم و سپس در سایت آموزشی مام پلاس با ایده های فوق العاده در خدمت شما هستیم. چنانچه ایده ی جدیدی به ذهنتان رسید، در قسمت دیدگاه کاربران برای ما بنویسید تا به اسم شما در این مقاله ثبت شود.

هدف از روز بدون کیف 

این پروژه با هدف کاهش استرس دانش آموزان و ایجاد محیطی شاد و بهبود سلامت کلی جسمی و روانی آنها انجام می شود.  طبق طرح درس، معلمان از کیت های آموزشی برای آموزش دانش آموزان به روش های خلاقانه مختلف و نه تنها کتاب استفاده می کنند.  فعالیت هایی مانند قالب گیری گلی، ردیابی حروف، رنگ آمیزی، خواندن، تلاوت و یادگیری اعداد نیز در آن روز برای بچه های کوچکتر برگزار می شود.

روز بدون کیف دانش آموزان می تواند در زمینه کاشت گیاه، بازی های هدفمند و هنرهای دستی، نقاشی و رنگ آمیزی و... بگذرد.  همچنین به معلمان در شناسایی استعدادها و مهارت های پنهان دانش آموزان کمک می کند. این فعالیت‌ها به تمرکز بر توسعه مهارت‌های گوش دادن، صحبت کردن ومهارت های حرکتی ظریف کودکان کمک می‌کند.

لینک های دسترسی به بازی های هدفمند روز بدون کیف را در انتهای مقاله مشاهده کنید.

 

برای دانش آموزان بزرگ تر فعالیت های روز بدون کیف می تواند شامل کارگاه های هنر و نجوم، اردوهای علمی هنری، جشن های مختلف و برنامه های متنوع مناسب سن باشد.

( در پایان متن، میتوانید ایده ها و نمونه بازی ها را مشاهده کنید).

 یادگیری تجربی تمرکزی است که همیشه به دستاوردهای معناداری منجر می شود.یادگیری تجربی برای کودک لذت بخش است و وقتی با بازی همراه باشد و کودک بتواند تفریح کند، نتیجه گیری بهتر و بهتر می شود. هدف اصلی از روز بدون کیف فاصله گرفتن کودکان از آموزش های به روال و برنامه ریزی شده است و اینکه کودکان و دانش آموزان همراه با بازی و تفریح و بدون اینکه فشاری حس کنند آموزش ببینند. پس چه بهتر که بازی ها و تفریحات این روز را به سمت تفریحات هدفمند پیش ببریم. ما در وب سایت آموزشی مام پلاس تلاش می کنیم در این مورد به معلمان، آموزگاران و مربیان کمک های مفیدی ارائه دهیم. آموزش ها، بازی ها و تمرنات هدفمند در وب سایت مام پلاس می تواند کمک شایانی به مدارس بکند.( در پایان متن، می توانید ایده های پیشنهادی برای روز بدون کیف در مدارس را مشاهده کنید).

اجرای یک بار یا دو بار در ماه "روز بدون کیف مدرسه» یک حرکت خوشایند است. البته میتوان دو بار در ماه هم این روز را اجرا کرد.با اینکاربه دانش آموزان فضای تنفسی داده می شود. زیرا در غیر این صورت دانش آموزان تحت فشار درس و امتحان سرکوب می شوند و البته روش های نوین آموزشی مبتنی بر بازی و سرگرمی و به پیروی از روش های مونتوسوری تا حد زیادی بار آموزشی را برای کودک سبک می کند.

بهتر است که فعالیت های روز بدون کیف در رابطه با موضوعات مورد تدریس انجام شود.  دانش آموزان با شور و شوق در فعالیت های مختلف از جمله نقاشی، کتابخوانی، کاردستی، طراحی، رنگ آمیزی و بسیاری فعالیت های دیگر شرکت می کنند.

به این صورت معلمان می توانند بدون وابستگی بیش از حد به کتاب‌های درسی، روش‌های نوین تدریس وروال بدون تکلیف را ارائه دهند. می توان برنامه هایی اجرا کرد که والدین نیزدر این فعالیت ها مشارکت داشته باشند.

زیرا آنها فرزند خود را بهتر می شناسند، بنابراین با توجه به ورودی های والدین، معلمان می توانند دانش آموزان را تربیت کنند.

این فرآیند قطعا دانش‌آموزان را تشویق می‌کند که به شیوه‌ای متفاوت به یادگیری مدرسه نگاه کنند.

تاریخچه روز بدون کیف در جهان

تغییر دنیا، یک کیف(کوله پشتی) در یک زمان.

روز بدون کوله پشتی روزی است که کودکان در ایالات متحده بدون کوله پشتی به مدرسه می روند و همه کتاب ها و وسایل مدرسه خود را در دستان خود یا در کیسه های پلاستیکی حمل می کنند تا ذهن جهان را به میلیون ها کودک در سراسر جهان که مجبورند کیلومترها راه بروند و کتاب‌ها و وسایل مدرسه را در دست یا در کیسه‌های پلاستیکی حمل ‌کنند، زیرا نمی‌توانند کوله پشتی بخرند را معطوف کنند.

مونگای فانکام(Mongai Fankam ) بنیانگذار روز بدون کوله پشتی

درباره برنده جایزه شانزده ساله روز بدون کیف

مونگای فانکام یک بانوی جوان 16 ساله آمریکایی برنده این جایزه است که یک فعال و حامی پرشور کار و کارآفرین است.  مونگای در راستای کار حمایت از آموزش با برخی از رهبران مشهور جهان ملاقات کرده است  مونگای برای دیدار با سناتور کریس کونز به مجلس سنای آمریکا دعوت شد.  مونگای در ژوئن 2018 توسط بانوی اول کیپ ورد به سفر رسمی به کیپ ورد دعوت شد و توانست با رئیس جمهور فونسکا و همچنین سفیر ایالات متحده در کیپ ورد دیدار کند.

در سن 3 سالگی، مادر مونگای شروع به بردن او به سفرهای ماموریتی به کامرون، آفریقا کرد.  همانطور که مونگای بزرگتر شد، متوجه شد که بیشتر کودکان در مناطق روستایی کامرون باید کیلومترها پیاده تا مدرسه راه بروند و کوله پشتی(کیف) برای حمل وسایل خود ندارند. مونگای تصمیم گرفت تا کاری انجام دهد بنابراین نگرانی خود را با معلمش در میان گذاشت.  مونگای از همکلاسی هایش در مدرسه خواست که کوله پشتی و وسایل مدرسه برای بچه های کامرون اهدا کنند به شرطی که بچه ها یک روز بدون کوله پشتی به مدرسه بیایند!  آن‌ها باید تمام لوازم و کتاب‌های خود را در دست یا در کیسه‌های پلاستیکی حمل کنند، درست مثل بچه‌های کامرونی که هر روز انجام می‌دهند.  مدیر مدرسه ، کارکنان و کل دانش‌آموزان از این هدف حمایت کردند.

در کشور ما نیز این روز بتازگی در حال اجراست و هدف از این طرح در پنج حوره:

1. ساحت تربیت دینی و بدنی

2. ساحت تربیت اقتصادی

3. ساحت تربیت علمی

4. ساحت تربیت اجتماعی

5. ساحت تربیت هنری

برنامه ریزی شده است.

سنگینی کیف یا کوله پشتی مدرسه

بیایید موضوع را از یک جنبه دیگر بررسی کنیم. از نظر حجم و سنگینی کیفی که کودک حمل می کند.

اینکار باعث رضایت روانی کودک می شود که مجبور نیست کیف مدرسه را حمل کند، اما در روزهای دیگر هفته مجبور است کیف سنگین را به همراه داشته باشد که برای شانه ها و کمر کودک مشکل ایجاد می کند. در کشورهای دیگر و به طور مثال هندوستان، اقداماتی انجام داده اند. مثلا شهرداری باید کمد/کشو یا فضای اختصاصی را برای هر کودک در مدرسه فراهم کند تا کتاب‌های درسی معمولی یا دفترهای کلاسی خود را نگه دارد که بتواند کتاب هایی را که در خانه نیاز ندارد، در مدرسه و در جایگاه اختصاصی خودش نگهداری کند.

آن ها به طور مرتب کیف های دانش آموزان خود را در تمام مدارس خود وزن می کنند.  دردفاتر یادداشت دانش آموزان، بخشی دارند که در آن به والدین درباره وزن کیف فرزندشان و کارهایی که باید انجام شود، گزارش می دهند. آن ها دانش آموزان را از گرفتن جعبه های مداد یا جامدادی سنگین منع می کنند. ما همچنین به والدین توصیه می کنند که بطری های نیمه یا خالی آب را که بچه ها می توانند در مدرسه پر کنند، بفرستند.  همچنین به معلمان دستور داده شده است که اجازه ندهند همه کتاب های درسی به کلاس درس آورده شود.»

این فرآیند تضمین می‌کند که دانش‌آموزان مجبور نباشند همه کتاب‌ها را هر روز به مدرسه ببرند و کیف‌هایشان دیگر برایشان بار سنگین نخواهد بود.  کتابخانه یا فعالیت های دیگر باید اجباری باشد و در برنامه هفتگی آنها گنجانده شود تا مطالعه منظم و سایر عادات را در کودکان ایجاد کند. البته در کشورهای دیگر به دلیل طولانی تر بودن ساعات آموزشی روزانه در مدرسه، می توان کاری کرد که کودک عمده آموزش را در مدرسه اموزش ببیند و در خانه کمتر نیاز به کتاب و دفتر داشته باشد و در چنین کشورهای می توان ایده های بهتر و کارآمدتری را در مدارس پیاده کرد.

ایده های جذاب برای روز بدون کیف در مدارس

در روز بدون کیف می توان از این ایده ها استفاده کرد:

1. می‌توان از دانش‌آموزان خواست درس‌هایی را که آموخته‌اند نمایشنامه کنند.

با ورود به بخش دبستان وب سایت مام پلاس در منوی مربوط به درس فارسی هر پایه، میتوانید نمایشنامه های درسی را مشاهده کنید.

 

2. می توان از آنها خواست که نقاشی بکشند و از آن داستان بسازند.

برای دسترسی به انواع نقاشی کودک ، بر روی عبارت زیر کلیک کنید:

 

3. کتاب های کوچک کم حجم با داستان کوتاه تهیه کنید. از دانش آموز بخواهید آن را بخواند و برای همکلاس هایش تعریف کند.

با لینک بر روی عبارت زیر می توانید به بخش قصه و داستان کودک مام پلاس وارد شوید:

 

4. معرفی کاردستی و دست ورزی آسان به کودک، در جهت اهداف آموزشی، که در طول هفته بتوان برای تثبیت آموزش از آن ها استفاده کرد.

با کلیک بر روی عبارت زیر، دست ورزی های هدفمند را در سایت مام پلاس مشاهده کنید:

 

5. می توان در مدرسه، کارگاه کوچکی را برای سفال کاری ابتدایی و در واقع آشنا کردن کودک با گل، ایجاد کرد تا دانش آموزان طرح های ساده ذهن خود را پیاده کنند.

6. می توانید کشیدن طرح های ساده ابتدایی بر روی سفال را به کودک آموزش دهید.فقط کافیه بچه ها رنگ گواش و ظرف یا گلدان کوچکی از سفال داشته باشند.

7. میتوانید از طرح های آماده نقاشی و کاربرگ های نقاشی های مختلف مثل حیوانات برای رنگ آمیزی و تقویت انگشتان دست کودک ، ادراک بیناییو بالا بردن تمرکز دانش آموزان استفاده کنید.

چند نمونه نقاشی به همراه کاربرگ رنگ آمیزی:

آموزش نقاشی چند نوع ماشین به همراه کاربرگ رنگ آمیزی

آموزش نقاشی گربه چیبی( کوچک) کودکانه با سطح دشواری متوسط به همراه کاربرگ رنگ آمیزی

آموزش مرحله به مرحله نقاشی پادشاه به همراه کاربرگ رنگ آمیزی

آموزش مرحله به مرحله هندوانه فانتزی به همراه کاربرگ رنگ آمیزی

برای دسترسی به منوی نقاشی، واژه نقاشی را در سایت مام پلاس جستجو کنید.

 

8. از دانش آموزان بخواهید گلدان های کوچکی بهمراه داشته باشند. نحوه کاشت گیاه و همزمان اجزای مختلف گیاه را به کودک معرفی کنید.

9. می توانید هنرهای دستی مختلف را در حد درک و توانایی دانش آموزان در مدرسه آموزش دهید. مثلا قلاب بافی یا عروسک سازی ابتدایی و ساده ، در حد توان کودک.

10. می توانید با استفاده از ویدئوهای آموزش نقاشی سایت مام پلاس، طرح های نقاشی ساده را به دانش آموزان و نوآموزان، آموزش دهید.

با کلیک بر روی اینک زیر،نمونه ای از آموزش نقاشی را در وب سایت مام پلاس مشاهده کنید:

برای مشاهده همه محتوای منوی نقاشی کودک واژه نقاشی را در سایت مام پلاس جستجو کنید.

 

11. میتوانید طرح های ساده نجوم و کهکشان درست کنید و از دانش آموزان بخواهید که طرحی همانند شما بسازند.

12. میتوانید دانش آموزان را به اردوی علمی چند ساعته ببرید و از طبیعت برای آموزش و تفریح استفاده کنید. می توانید موضوع مشخصی را برای اردوی علمی انتخاب کنید.

13. می توانید جشنواره های کوچک محلی با موضوعات مختلف برگزار کنید و والدین را وارد فعالیت های روز بدون کیف کنید.

14. می توانید از مادران یا پدران هنرمند کمک بگیرید و از آن ها بخواهید به مدرسه بیایند و جزئی ابتدایی از هنر خود را به کودکان آموزش دهند.

انواع بازی های هدفمند برای روز بدون کیف:

15. بازی تقویت تمرکز و توجه کودک

بازی ساده جهت تقویت توجه و تمرکز کودک

بازی تقویت تعادل و توجه و تمرکز

بازی گروهی افزایش دقت و تمرکز کودک دبستانی

بازی گروهی رنگی رنگی دقت و تمرکز

بازی ورزشی حرکتی برای تقویت دقت و تمرکز

بازی چوب کبریتی تقویت حافظه،توجه و تمرکز

16. بازی تقویت دقت دیداری کودک

بازی با رنگ جهت افزایش دقت دیداری،تشخیص رنگ ها،افزایش تمرکز

بازی افزایش دقت دیداری و شنیداری

17. بازی دقت شنیداری کودک

تقویت مهارت شنیداری کودکان با بازی گروهی تلفن شکسته و 60 عبارت این بازی

۱۶ بازی وفعالیت جالب برای تقویت مهارت شنیداری کودک

تقویت مهارت شنیداری کودکان با بازی_سایمون می گوید_و ۷۰دستور این بازی

18. بازی تقویت هماهنگی اعضای بدن کودک

بازی خلاقانه برای ایجاد هماهنگی بیشتر اعضای بدن کودک

بازی هماهنگی اعضای بدن کودک با وسایل ساده

بازی تعادل

بازی و تمرین تعادل کودک

19. بازی تقویت هوش کودک

بازی تقویت هوش طبیعت گرای کودک

بازی جهت تقویت هوش کلامی کودک

تمرینات برین جیم ،معجزه حافظه و هوش_ کاهش مشکلات یادگیری و تعادل دو طرف بدن کودک

20. بازی های ورزشی ، حرکتی،سرعتی

بازی ورزشی سرعتی

بازی پرش و عبور از مانع برای تقویت مهارت حرکتی درشت کودک

بازی جهت افزایش مهارت های حرکتی

21. بازی تقویت هماهنگی چشم و دست کودک

بازی توپ و سبد برای هماهنگی چشم و دست ، تشخیص رنگ و افزایش سرعت کودک

بازی خلاقانه برای هماهنگی چشم و دست کودک

بازی جهت هماهنگی چشم و دست

بازی افزایش تمرکز و هماهنگی چشم و دست کودک با وسایل دور ریختنی

22. بازی تقویت حافظه دیداری

بازی تقویت حافظه دیداری ،شنیداری و تمرین و تکرار اعداد

بازی با فلش کارت برای تقویت حافظه دیداری و دقت و تمرکز

23. بازی های آموزشی در جهت تثبیت آموزش های درسی

بازی کلمات

یادگیری اعداد با بازی

عددبازی با توپ و چسب

بازی و ریاضی(دسته بندی)

بازی با کلمات هم معنی و مخالف

بازی کسرها

بازی و ریاضی(پازل ضرب)

24. بازی جعبه اشیاء

به پیشنهاد کاربر محترم مام پلاس: دنیا

بازی حدس زدن جعبه حسی یا بازی جعبه اشیاء برای تمرین حافظه لمسی یک بازی فوق العاده است و همچنین بسیار سرگرم کننده .

 موارد مورد نیاز برای ایجاد بازی جعبه حسی(حدس زدن لمسی و احساسی):

 جعبه مقوایی (سایز متوسط)

 موکت بر

 قیچی

 دستمال کاغذی

 نوار

 و البته انواع اقلام مرموز (یعنی وسایل مختلف) برای حدس زدن در جعبه!

 ساختن جعبه لمس و احساس(جعبه اشیاء)

 مطمئن شوید که فلپ های جعبه باز یا بریده شده اند. با این کار یک طرف جعبه به عنوان دهانه باقی می ماند.

مرحله1.  در طرف بسته از جعبه مقوایی، به کمک بچه ها،2 دایره بکشید. آنها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا بچه ها بتوانند دستانشان را عبور دهند.

مرحله2. برش دایره ها

مرحله3. برش کاغذ رنگی

مرحله4. چسباندن کاغذ رنگی و اتمام کار

چه وسایلی برای حدس زدن دانش آموز و نوآموز در جعبه قرار دهیم:


برچسب ها

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود