برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش تفکر خلاق و خلاقیت به کودک.jpg

17 راه برای آموزش تفکر خلاق و پرورش خلاقیت در کودک نوپا و پیش دبستانی

خلاقیت کودک با روش تفکر و حل مسئله شروع می شود. چالش‌های روزانه برای گسترش استدلال و درک خود از جهان، همراه با محیطی دلگرم‌کننده، می‌تواند به کودک کمک کند تا نسبت به دیدگاه‌ها و نظرات خود اطمینان بیشتری پیدا کند. در این مقاله، تعدادی از ایده ها و فعالیت هایی را به اشتراک می گذاریم که می تواند به شما در تقویت و حمایت از رشد خلاقیت فرزندتان کمک کند.

خلاقیت لزوماً چیزی نیست که ما با آن متولد می شویم.  اگر پدر و مادر هستید، می‌توانید در واقع به فرزندان خود تفکر خلاق بیاموزید و به آنها کمک کنید تا در بسیاری از زمینه‌های زندگی موفق شوند.

خلاقیت فرزند شما او را در معرض راه های جدیدی برای حل مشکلات و سازگاری با محیط های جدید قرار می دهد.  همچنین آن ها فرصت های بیشتری برای تفریح ​​و استفاده مفید از زمان خود دارند.

خلاقیت مهارتی است که می توان در بسیاری از جنبه های زندگی از آن استفاده کرد.

تفکر خلاق می تواند به حل مسئله، ارتباط و ایجاد ارتباط کمک کند. علاوه بر این، تفکر خلاق اغلب منجر به نوآوری و ایده های جدید می شود.

همچنین با سلامت روان و رفاه بهتر همراه است.  در واقع، مطالعات نشان می دهد که فعالیت های خلاقانه مانند نقاشی به آنها کمک می کند بر پریشانی، اضطراب و سایر شرایط عاطفی غلبه کنند.

خبر خوب این است که راه‌های مختلفی برای آموزش خلاقیت به کودکان وجود دارد.

در راهنمای زیر، تعدادی از استراتژی‌هایی را که می‌توانید برای آموزش تفکر خلاق به بچه‌ها استفاده کنید، مرور می‌کنیم.

بهترین راه ها برای آموزش خلاقیت به کودکان

در اینجا چند تاکتیک اثبات شده وجود دارد که می توانید از آنها برای آموزش تفکر خلاق به فرزندان خود استفاده کنید.

1. برای شروع پرورش تفکر خلاق، به فرزندتان اجازه دهید انتخاب های ساده ای داشته باشد.

مثلاً چه چیزی برای شام بخورد یا آخر هفته کجا برود.  اینکار آنها را تشویق می کند تا مستقل فکر کنند و جنبه مهمی از خلاقیت را اعمال کنند.

2. زمان صفحه نمایش را برای بالا بردن تفکر خلاق سازنده تر کنید:

این روزها زمان تماشای صفحه نمایش (تبلت، تلویزیون،موبایل و...) تقریباً بخشی اجتناب ناپذیر از تربیت کودکان است، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید از آن به نفع خود استفاده کنید.

به جای اینکه فقط به فرزندانتان اجازه دهید هر کاری که می‌خواهند در دستگاه خود انجام دهند، می‌توانید از آنها بخواهید در تبلت، تلفن یا سایر دستگاه‌های خود فعالیت‌هایی انجام دهند که خلاقیت را ارتقا می‌دهد.

میتوانید برای پرورش خلاقیت کودک نوپا، پیش دبستانی و دبستانی خود وارد وب سایت مام پلاس شوید و از تمام فعالیت هایی که به نحوی باعث ایجاد و پرورش تفکر خلاق در کودک می شود استفاده کنید.

سناریوها را اجرا کنید و رفتارهای اجتماعی موجود در ویدیوهای سایت را تمرین کنید.

از کودک بخواهید از تخیل خود برای بیان خود استفاده کند.

از هنر برای برقراری ارتباط و بیان خود استفاده کند.

از کودک بخواهید بررسی کند که وسایل چگونه کار می کنند.

آزمایش هایی را برای یادگیری علت و معلول به همراه کودک انجام دهید.

انعطاف پذیری شناختی را توسعه دهید.

بر روی لینک زیر کلیک کنید تا بتوانید به مدت ۳۰ روز به طور کاملا رایگان از کلیه خدمات سایت مام پلاس برای بالا بردن خلاقیت کودک خود استفاده کنید:   

 www.mamplus.com

3. تشویق استقلال از مراقبین و رسانه ها گامی دیگر برای تحریک خلاقیت کودک:

کودکی که دائماً توسط دیگران یا تلویزیون سرگرم می‌شود، برای یافتن کارهایی که به تنهایی و بدون دسترسی به رسانه‌ها انجام می‌شود، تلاش می‌کند.

4. فعالیت های خارج از منزل را آغاز کنید تا تفکر خلاق کودک را گسترش دهید:

گذراندن وقت در خارج از خانه به کودک شما یک محیط طبیعی برای بهبود خلاقیت می دهد.  آنها می توانند افکار کنجکاو خود را کشف کنند و چیزهای جدیدی خلق کنند.  فرزند شما همچنین این فرصت را دارد که قوانین خود را وضع کند و بدون محدودیت فضا بازی کند.

همانطور که کودک با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می کند، میل به ساختن چیزی از منابع موجود مانند برگ، چوب، و سنگ و غیره پیدا می کند.  هر چه چیزهای بیشتری ببینند، تخیلش بیشتر می شود.  می توانید با اشاره به مواردی که ممکن است به آنها علاقه مند باشند، آنها را به تفکر خلاق تشویق کنید.

کودک خود را تشویق کنید تا به جای اسباب بازی های آماده ای که در داخل خانه با آن ها بازی می کرد، با وسایلی که در فضای باز می بیند، بیشتر بازی کند.  آن‌ها می‌توانند مجموعه جدید اقلام فضای باز خود را با اسباب‌بازی‌های خود ترکیب کنند تا یک ذهن خلاق همه جانبه ایجاد کنند.

علاوه بر بازی، می توانید آنها را با فعالیت های بدنی بیشتری مانند پیاده روی، گشت و گذار و کمپینگ آشنا کنید.

انگیزه های طبیعت همچنین توانایی های تفکر خلاق خود را با افزایش آشنایی با چیزهای مختلف گسترش می دهند.

5. اقلامی را در محیط اطراف فرزندتان تهیه کنید تا تخیل او را تحریک کنید.

وسایل طراحی، بلوک‌ها، کتاب‌ها و وسایل کاردستی تصادفی همگی می‌توانند در طرح‌های بازی  پیچیده نقش داشته باشند.

6. استفاده های مختلف از اشیاء موجود در محیط را به کودک نشان دهید تا خلاقیتش را به کار بندازید:

به عنوان مثال، یک لوله مقوایی می تواند تلسکوپ، برج یا شخص باشد.  تمام ایده های فرزندتان را تأیید کنید و او را به خاطر چنین تخیل چشمگیر تحسین کنید.

7.  برای پرورش بهتر تفکر خلاق، با فرزندتان تعامل داشته باشید.

علیرغم مشغله روزانه شما، مهم است که زمانی را برای تعامل با فرزندان خود تعیین کنید.  اگر هرگز به آنها نزدیک نباشید، درک توانایی های فکری آنها دشوار است.  بهترین زمان برای شروع حضور در کنارکودکان از بدو تولد آنهاست، اما برای شروع در سایر مراحل زندگی آنها، هیچ وقت دیر نیست.

اگر زیاد با فرزندتان تعامل نداشتید، در طول زمان بازی او را مشاهده کنید و در مورد علایق او بیاموزید و بهتر یاد بگیرید.  از آن نقطه، می توانید برای یک بازی به آنها بپیوندید یا فرزنذتان را برای فعالیت های سرگرم کننده دیگر بیرون ببرید.  علایق تحصیلی و مشترک آنها را مطالعه کنید تا بدانید چه چیزی باعث خلاقیت آنها می شود.

8. تشویق گفتگوهای باز، راهی مهم برای ایجاد خلاقیت در کودک:

برقراری ارتباط با کودکان به شما یک نگاه اجمالی به افکار آنها می دهد.  با این حال، سؤالات بسته ای که نیاز به پاسخ مختصر بله یا خیر دارند، ممکن است برای استفاده از پتانسیل کامل آنها در تفکر خلاق کافی نباشند.

هنگامی که با فرزندتان صحبت می کنید، موضوعی را معرفی کنید و در حین گوش دادن به بینش او در مورد موضوع، پشت سر هم صحبت کنید.  تعجب خواهید کرد که آنها چقدر اطلاعات در مورد موضوع می دانند و چه تعداد ایده از سؤالات ساده ایجاد می کنند.

راه اندازی انجمن پرسش و پاسخ راهی عالی برای بهبود خلاقیت فرزندتان است.  ایده‌های آنها ممکن است همیشه به‌عنوان گزینه جواب نباشد، اما به‌عنوان سؤالاتی درباره موضوعات نسبتاً پیچیده که سعی در رمزگشایی آن‌ها داشته‌اند، مناسب است. هرچه بیشتر با فرزندتان تعامل داشته باشید، بیشتر متوجه می شوید که او برای کشف ظرفیت‌های فکری بهینه‌اش و نشان دادن خلاقیتش به چه چیزی نیاز دارد.

به جای عجله برای پاسخ دادن به سؤالات آنها، می توانید آن را معکوس کنید و یک سؤال راهنمایی بپرسید که لامپی را در ذهن آنها روشن می کند و آنها را به ایجاد راه حل مستقل هدایت می کند.

 9. به فرزندتان وقت آزاد بدهید:

 بین زمان مدرسه یا مهدکودک، کارهای خانه و زمان خواب، ساعات آزادی را برای کودک خود ایجاد کنید تا در فعالیت هایی که دوست دارد شرکت کند.

 برایشان لوازم مورد نیاز برای دستیابی به علایق خلاقانه خود را بخرید و آنها را تشویق کنید تا در این دوره کاری سازنده انجام دهند. اگر علاقه فرزندتان به نقاشی، موسیقی و حتی نمایش است، وسایل، سازها و لباس‌هایی را برای او بخرید تا این کار را به واقعیت تبدیل کنید.

 شما می توانید آنها را در فعالیت هایی که خودتان انجام می دهید مشارکت دهید تا تفکر خلاق آنها را توسعه دهند، زیرا کودکان برای ساختن مواردی که برای رسیدن به این علایق نیاز دارند تلاش می کنند.

 برای تقویت کنجکاوی بچه ها، بازی خلاقانه را معرفی کنید، از راه دور تماشا کنید تا ببینید توانایی های فکری آنها تا کجا می تواند آنها را ببرد.

 بهترین راه برای موفقیت این زمان در تقویت خلاقیت فرزندتان این است که در فعالیت هایش دخالت نکنید و از کمک به کودک خودداری کنید مگر اینکه از شما کمک بخواهد.

10. از فرزندتان سؤالات باز بپرسید تا درک او را گسترش دهید و به او کمک کنید تا ایده ها را فرض کند.

از فرزندتان سؤالات «چه می‌شد اگر» بپرسید. "اگر مردم می توانستند پرواز کنند چه؟" "اگر مردم در فضا زندگی می کردند چه می شد؟" "اگر دلفین ها روی خشکی راه می رفتند چه می شد؟"

 فرزندتان را در کشف راه هایی برای بهبود چیزی مشارکت دهید. چگونه می توانیم اتاق نشیمن را سریعتر تمیز کنیم؟ چگونه می‌توانیم آب را به گل‌ها برسانیم بدون اینکه گل‌ها بهم بریزند؟» چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا توپ بالاتر برود؟»

 کتاب خواندن فرصتی عالی برای کودک است تا خلاقیت خود را به کار گیرد. از فرزندتان بپرسید که بعداً چه اتفاقی می‌افتد یا یک شخصیت چه احساسی دارد (و چرا).

11. برای بهبود تفکر خلاق، با کودک خود بازی کنید. 

 برای ایجاد سناریوهای بازی با هم کار کنید و در صورت نیاز از آیتم‌های جایگزین برای وسایل استفاده کنید. نقش بازی کردن بازی و نقشی را بعهده گرفتن، به کودکان این امکان را می دهد که زندگی را از منظری متفاوت تصور کنند، یک عنصر سازنده مهم خلاقیت.

 12. برای «بازی آشفته» آماده باشید.

  در حالی که ممکن است به نظر برسد که کودک شما در حال بازی در گل و لای است تا کار بیشتری برای شما ایجاد کند، در واقع چیزهای زیادی وجود دارد که با بازی با چنین چیزهایی آموخته می شود. وقتی بازی آنها تمام شد، این قانون را در نظر بگیرید که باید به پاکسازی کمک کنند. اگر با انتخاب کثیف شدن و تمیز کردن خود مواجه شوند و یا اینکه اصلاً خودشان را کثیف نکنند، مطمئن باشید تقریباً همه کودکان گزینه اول را انتخاب می کنند.

 13. فرزندتان را به خواندن تشویق کنید تا خلاقیتش گسترش یابد.

 محتوای نوشتاری در مقالات، کتاب‌ها و سایر مطالب منبع وسیعی از اطلاعات است که خلاقیت فرزند شما می‌تواند از آن بهره‌مند شود. آموزش خواندن به کودکان می تواند ذهن آنها را به دنیای کاملا جدیدی باز کند و راه های جدیدی برای حل مشکلات به آنها نشان دهد. شما می توانید خودتان برای کودکان کتاب بخوانید یا به آنها اجازه دهید تا برای شما بخوانند و  شما مهارت خواندن و درک مطلب آنها را بسنجید.

 مطالعه روزانه کودک شما را به چالش می کشد تا متفاوت فکر کند یا با شخصیت ها همزاد پنداری کند و از یک اتفاق خلاقانه ای که برای آنها افتاده است تقلید کند.

 هنگامی که یک صفحه، فصل، کتاب یا سطحی را که هدف قرار داده بودید کامل کردید، امتحان کنید که فرزندتان چه چیزی را از زمینه درک کرده است و از او بخواهید داستان را به زبان خودش روایت کند. همچنین می‌توانید یک بازی حدس‌زنی انجام دهید، آیتم‌ها و شخصیت‌ها را از کتاب‌های تصویری ترسیم کنید یا درباره روش‌های جدیدی که آنها به موضوعی که در کتاب درباره آن صحبت شده است، دارند،بحث کنید.

 همچنین می‌توانید بچه ها را تشویق کنید که داستان‌های اصلی یا ساخته‌هایشان را روایت کنند. از آنها حمایت کنید و علاقه خود را به روایت هایشان نشان دهید، مهم نیست که چقدر مضحک به نظر می رسند. می توانید آنها را اصلاح کنید یا در جایی که لازم است راهنمایی کنید.

 داستانی را شروع کنید و به نوبت بر آن اضافه کنید. در این که حال و هوای داستان باید چگونه باشد، از رفتار کودک خود پیروی کنید. انتظار داشته باشید بیشتر داستان ها  جنبه خیالی و غیرممکن داشته باشند. از آنجایی که این فقط یک داستان است، هیچ ایده ای خیلی دور از ذهن نیست. 

 14. برای تحریک تفکر خلاق، اجازه دهید فرزندتان ریسک کند.

 طبیعت برخی از والدین یا سرپرستان این است که احساس می کنند موظف به محافظت از کودکان در برابر تلاش ها و تصمیمات  جدید هستند، زیرا ممکن است بسیار دشوار یا به ظاهر خطرناک باشد. اگر این فعالیت تهدیدی برای آسیب رساندن به فرزند شما نیست، اجازه دهید آن را امتحان کند، تحت نظارت دقیق شما. تفکر خلاق با آزمون و خطا همراه است، اما می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا تصمیمات عاقلانه‌ای در این مورد با ذهنیت حمایتی مستقل بگیرد.

 یک کودک خلاق احتمالاً با دوراهی هایی روبرو می شود که در این فکر است که آیا ایده های خود قابل اجرا هستند یا خیر. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است در فکر امتحان یک حرکت نمایشی جدید با استفاده از مواد نمایشی متفاوت از آنچه که به آن عادت کرده است، باشد، اما در نتیجه شک داشته باشید.

 اگر متوجه چنین موضوعی شدید، وظیفه شماست که او را تشویق کنید و به سمت پتانسیل خود سوق دهید. اجازه دهید فرزندتان بداند که به او ایمان دارید، و مطمئنید می تواند موضوع را مدیریت کنند. نشان دادن اعتماد به ایده های کودکان به آنها کمک می کند تا ریسک کنند و چیزهای جدید را امتحان کنند و خلاقیت خود را گسترش دهند.

 15. از تقلید کودک برای آموزش خلاقیت استفاده کنید:

 بچه ها به سرعت چیزها را انتخاب می کنند و در حین کار یاد می گیرند.

 بسته به نوع علاقه خود، ممکن است متوجه شده باشید که فرزندتان کارهای شما را تقلید می کند یا لباس های شما را امتحان می کند. در چنین شرایطی از دلسرد کردن آنها و یا سرزنش کردن آنها بپرهیزید. این می تواند فرصتی برای شما باشد تا به کودک بیاموزید که خلاقانه فکر کند بدون اینکه چیزهای زیادی برای او توضیح دهید.

 می توانید گهگاه آنها را با خود به محل کار ببرید و به آنها نشان دهید که چگونه کارها را انجام می دهید.

 بازی کردن وانمود کردن همچنین باعث افزایش تفکر خلاق آن‌ها می‌شود، زیرا درگیر بازی‌هایی می‌شوید که مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله آن‌ها را برمی‌انگیزد.

 برای سنجش سطح تخیل آن‌ها، می‌توانید یک صفحه، صفحه یا بوم خالی را روی ابزار دیگری باز کنید و از آن‌ها دعوت کنید تا در حین کار روی پروژه‌هایتان کنار شما بنشینند. کودک احتمالاً مرعوب انجام کارهای مشابه شما می شود، و به آن یک لمس شخصی اضافه می کند که نشان می دهد چقدر می تواند خلاق باشد.

16. در فعالیت های گام به گام شرکت کنید.

 تهیه اسباب‌بازی‌ها، وسایل، لباس‌ها و ابزارهای آماده ممکن است باعث صرفه‌جویی در زمان و آسان شود، اما آیا به معایب اعتماد به این فرآیند فکر کرده‌اید؟ فعالیت های گام به گام به کودک شما کمک می کند تا قدرت ساخت و ساز را از ابتدا و درست درک کند. همچنین بهترین استراتژی برای آزمایش خلاقیت آنهاست، زیرا آنها آیتم هایی را که بعداً قصد استفاده از آنها را دارند اختراع و سفارشی می کنند.

 پروژه ای را که علاقه مند به شروع آن هستند شناسایی کنید، مواد مورد نیاز را خریداری کنید یا بداهه بسازید، سپس فرآیند را شروع کنید. شما می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را از کتاب ها، آموزش ها و سایر پروژه های مشابه دریافت کنید.

 17. برای ایجاد تفکر خلاق به کودک سرگرمی مورد علاقه اش را بدهید.

 پس از درگیر شدن در فعالیت‌هایی که خلاقیت فرزندتان را تحریک می‌کند، در مورد موارد موفق، جالب، و چیزهایی که او می‌خواهد از فهرست علایق خود خارج کند فکر کنید.

 انجام این کار سرگرمی های نامربوط را حذف می کند و فضایی برای سرگرمی های جدید ایجاد می کند و شانس خلاقیت فرزندتان را افزایش می دهد. نظرات آنها را در مورد فعالیت بخواهید و به آنها کمک کنید بسته به احساسی که دارند در مرحله بعدی تصمیم بگیرند.

 ایجاد یک لیست مرتبط از علایق به فرزند شما کمک می کند تا زمان بیشتری را در فعالیت های معنادار صرف کند و ابزار مناسبی برای تقویت مهارت های خود به دست آورد. اگر کودک برای دانستن آنچه می‌خواهد خیلی کوچک است، به او اجازه دهید تا زمینه‌های مختلف را بررسی کند، زیرا نقاط قوت او را زیر نظر می‌گیرید و او را تشویق به خلاقیت می‌کنید.

 نظرات نهایی در مورد تشویق تفکر خلاق در کودکان

 بسیاری از مردم بر این باورند که خلاقیت یک ویژگی ذاتی است ... که یا آن را دارید یا ندارید. اما شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد خلاقیت مهارتی است که می توان آموزش داد.

 تشویق کودکان به کشف علایق خلاقانه خود به آنها کمک می کند تا حلال مشکل و متفکر انتقادی شوند. این مهارت ها برای بقا در کنار همسالان خود یا در بزرگسالی آنها ضروری است.

 با استفاده از نکات بالا، می توانید به کودک خود کمک کنید تا مهارت های تفکر خلاق خود را توسعه دهد و تخیل خود را گسترش دهد تا او را برای موفقیت در حال حاضر و تا پایان عمر آماده کند.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود