برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش تفکر انتقادی به کودک پیش دبستانی.jpg

آموزش تفکر انتقادی به کودک پیش دبستانی

تفکر انتقادی یکی از حیاتی ترین مهارت های زندگی است که نه تنها یک شخصیت قوی برای کودک می سازد، بلکه در آینده یک فرد عاقل را ایجاد می کند که متواضع و موفق است. با این حال، اکثر مدارس به دلیل یک برنامه درسی استاندارد قادر به پرورش توانایی های تفکر انتقادی نیستند. ولی شما به عنوان والدین، می‌توانید با برخی از فعالیت‌هایی که می‌توانید در خانه انجام دهید، فرزندانتان را طوری تربیت کنید که انتقادی فکر کنند.با ما باشید...

 تحقیقات نشان داده است که مهارت های تفکر درجه بالاتری را می توان آموزش داد و اگر به کودکان آموزش داده شود که چگونه مستقیماً آن را انجام دهند، مهارت های تفکر خود را بهبود می بخشند. در عصر دیجیتال ما، جایی که اطلاعات نادرست به راحتی پخش می‌شود، مهم‌تر از همیشه این است که به کودکان بیاموزیم که به طور انتقادی در مورد دنیای اطراف خود فکر کنند.

 تفکر انتقادی چیست؟

 انجمن فلسفی آمریکا تفکر انتقادی را مجموعه‌ای از شش مهارت و مهارت‌های فرعی تعریف می‌کند که عبارتند از:

 1. تفسیر - دسته بندی، رمزگشایی اهمیت، و طبقه بندی معنا

 2. تجزیه و تحلیل - بررسی ایده ها، شناسایی استدلال ها و تجزیه و تحلیل استدلال ها

 3. ارزیابی - ارزیابی ادعاها و ارزیابی استدلال ها

 4. استنتاج - پرسش از شواهد، فکر کردن به گزینه‌ها و نتیجه‌گیری

 5. توضیح - بیان نتایج، توجیه رویه ها و ارائه استدلال

 خودتنظیمی – خودآزمایی و خود اصلاحی

تفکر انتقادی در کودکان

تفکر انتقادی یک فرآیند عقلی است که به کودکان کمک می کند تا به طور منطقی و منصفانه به مسائل و مشکلات بپردازند. این نوع تفکر به کودکان کمک می کند تا قضاوت های خود را به طور استراتژیک و با توجه به دیدگاه های مختلف تشکیل دهند.

تفکر انتقادی در کودکان روش های متنوعی دارد و می توان آن را از طریق فعالیت های آموزشی و بازی های فکری تقویت کرد. به طور مثال، کودکان می توانند به سوالات منتقدانه پاسخ دهند و تقویت کننده ها و ضعف های ممکن در یک مسئله را مشخص کنند. آنها همچنین می توانند با مقایسه گرفتن موضوعات مختلف، تفاوت ها و مشابهت ها را بررسی کنند و نقاط قوت و ضعف هریک را شناسایی کنند.

تفکر انتقادی در کودکان همچنین به آنها کمک می کند تا به دستاوردها و نتایج مسائل مطرح شده در پیشرفت خود اعتماد کنند. آنها می توانند برای پیدا کردن راه حل های خلاقانه به سوالات عمیق تری پاسخ دهند و نتایج خود را به روش مناسبی بیان کنند.

تفکر انتقادی در کودکان اهمیت زیادی دارد چرا که آنها را به دیدگاه های متنوع و بهترین راه حل های ممکن برای مشکلات و مسائل روبرو می کشاند. همچنین، این نوع تفکر به آنها کمک می کند تا درک بهتری از خود و دیگران پیدا کنند و قضاوت هایشان را بر اساس آن بهبود بخشند.

در نتیجه، تفکر انتقادی در کودکان باید به صورت فعال توسط مربیان و والدین ترویج شود. آموزش مجموعه ای از مهارت های تفکری از قبیل تحلیل، مقایسه، نقد و انتقاد سازماندهی شده و به کودکان کمک می کند تا به عنوان افراد بالغ و عملکردی در جامعه پیشرفت کنند.

در اینجا چند نمونه از فعالیت هایی که شما و فرزندانتان می توانید برای پرورش تفکر انتقادی انجام دهید قرار داده شده است:

 1. خلق هنر راهی باورنکردنی در پرورش تفکر انتقادی

 تشویق فرزندتان به بیان افکارش از طریق رسانه های هنری راهی باورنکردنی برای پرورش مهارت های تفکر انتقادی است. از آنجایی که کودکان برای بیان کارهایی که ممکن است ندانند با کلمات چگونه انجام دهند، نقاشی می کشند یا موسیقی می سازند، این امر مستلزم درجه ای از مهارت های تفکر انتقادی است.

 تمرین مهارت های هنری و پرورش خلاقیت یک فعالیت ضروری برای کودکان است تا مهارت های تفکر انتقادی خود را ایجاد کنند. به هیچ وجه کار ساده ای نیست. این یکی از عوامل متعددی است که نشان می دهد چرا هنر در طول تاریخ ارزش بالایی داشته است.

 2. با کودک خود پازل حل کنید تا مهارت تفکر انتقادی را ایجاد کنید.

 ثابت شده است که پازل ها یک فعالیت عالی برای کودکان برای ساختن نورون های خود هستند. خواه پازل های گوناگون کار کنند، مار و پله، یا بسیاری بازی های دیگر، کودک شما به طور فعال با انجام این بازی ها مهارت های تفکر انتقادی خود را ایجاد می کند.

 از طریق پازل ها و بازی های فکری، کودک شما به آرامی یاد می گیرد که چگونه استراتژی ها را تدوین کند، اصول تئوری بازی ها را درک کند و به تدریج این مهارت ها را تقویت کند.

 وقتی صحبت از پازل می شود، حضور شما نیز فوق العاده مهم است. اگر به کودک خود اجازه دهید به تنهایی بازی کند، ممکن است این پازل ها لذت بخش به نظر برسند، اما زمانی که با هم بازی می کنید، می تواند به یک تجربه پیوندی سرگرم کننده و فوق العاده تبدیل شود.

 3. به کودکان بیاموزید که چگونه یک فرضیه ایجاد کنند.

 شما می توانید به طور فعال به کودک خود بیاموزید که چگونه ایده ها و تئوری های خود را زمانی که با آنها وقت می گذرانید ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر در حال خواندن داستانی برای آنها هستید، می توانید در نیمه راه بایستید و از آنها در مورد چیزهایی مانند آنچه در مورد شخصیت ها فکر می کنند، فکر می کنند ، بعداً چه اتفاقی می افتد و چرا چنین فکر می کنند سؤال کنید. از آنها بپرسید که چگونه احساس می کنند داستان به پایان می رسد.

 سوالات بداهه و باز مانند اینها به کودک شما این فرصت را می دهد که منطقی و خارج از چارچوب فکر کند. گاهی اوقات، پاسخ های خلاقانه آنها ممکن است شما را شگفت زده کند! آنها را تشویق کنید، از آنها سؤالات باز بپرسید و به آنها زمان کافی بدهید تا به یک پاسخ عالی برسند.

 حتی می‌توانید از موقعیت‌های واقعی برای پرسیدن چنین سؤالاتی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر با هم شام می خورید، می توانید از آنها بپرسید که فکر می کنند این رشته ها چگونه درست شده اند و روند آن چگونه بوده است. یا اگر در ترافیک گیر کرده اید، می توانید از آنها بپرسید که آیا نظری در مورد اینکه اگر نخست وزیر بودند چگونه مشکلات تراکم را برطرف می کردند، دارند یا خیر.

 4. با کودکان با بلوک های خانه سازی بازی کنید.

 بلوک های ساختمانی و لگوها اسباب بازی های خوبی برای ایجاد تفکر انتقادی هستند. امکانات بی پایان به کودک شما اجازه می دهد تا تصورات خود را رها کند. با ساختن چیزهای مختلف با آنها، شما همچنین آنها را تشویق می کنید تا از نیروی مغزی خود برای تحقق بخشیدن به ایده های خود بیشتر استفاده کنند. از دایناسورها و ساختمان‌ها گرفته تا سفینه‌های فضایی و خانه‌های مدل، همانطور که کودک شما تخیلات خود را به واقعیت تبدیل می‌کند، آنها به طور فعال آن نورون‌ها را در طول کل فرآیند فعال می‌کنند.

 5. با مشکلات واقعی تفکر انتقادی را در قالب بازی به کودک نشان دهید.

 یک مشکل دنیای واقعی مانند گرسنگی جهان یا گرم شدن کره زمین را برای تظاهر به بازی مطرح کنید و از آنها بخواهید که به راه حل فکر کنند. مثلاً اگر رئیس جمهور یکی از کشورهای بزرگ بودند چگونه این مسائل را حل می کردند؟ چنین بازی هایی به کودکان اجازه می دهد تا در مورد محیط اطراف خود بیاموزند و از محیط خود آگاه شوند و همچنین به طور انتقادی در مورد مسائل و نحوه کار در مورد آنها فکر کنند.

 این بازی‌ها همچنین به فرزندان شما اجازه می‌دهند تا چالش‌های واقعی را که مردم جهان با آن روبرو هستند، درک کنند. از طریق تشویق خود، حتی می توانید آنها را تشویق کنید که نه تنها به شدت در مورد این مشکلات فکر کنند، بلکه فعالانه به راه حل هایی فکر کنند، که ممکن است تأثیر فوق العاده مفیدی بر شغل و ایدئولوژی آینده آنها داشته باشد.

 تفکر انتقادی کلید موفقیت است

 پرورش تفکر انتقادی برای دستیابی به موفقیت در زندگی بسیار مهم است. این به یک فرد اجازه می دهد تا زندگی خود را به کمال برساند و همیشه پیش از اعمال خود و عواقبی که پیش خواهد آمد فکر کند. با پرورش مهارت های تفکر انتقادی در فرزندان خود، بدون شک آینده درخشانی در پیش رو خواهند داشت.

6. پرسش و تشویق به پرسیدن راهی برای ترغیب تفکر انتقادی کودک

برای ترغیب کودکان به تفکر انتقادی، باید آن‌ها را تشویق کرد که سوال‌هایی مطرح کنند و به آن‌ها پاسخ بدهند. اینکار کمک می‌کند تا آن‌ها با ایده ‌پردازی و بررسی مطالب بیشتر آشنا شوند.

7. ارائه محتوای چندگانه:

با ارائه محتواهای متنوع، مانند داستان‌ها، نمایش‌نامه‌ها و کتاب‌ها، کودکان را به تفکر انتقادی تشویق می‌کنید. آن‌ها می‌توانند به سؤال‌هایی مثل "چرا؟" و "چگونه؟" پاسخ بدهند و درک عمیق‌تری از محتوا پیدا کنند.

8. تشویق به بررسی دیدگاه های مختلف:

به کودکان بدهید که با دیدگاه‌های مختلف آشنا شوند. اینکار کمک می‌کند تا توانایی تفکر انتقادی‌شان بهبود یابد و بتوانند از دیدگاه‌های مختلف برخوردار شوند.

9. ارائه پرسش‌های فلسفی:

به کودکان پرسش‌هایی مانند " زندگی چه معنایی برای تو دارد؟" و "ما به دنیا آماده ایم که چکار کنیم؟" بپرسید. این سؤالات آن‌ها را به تفکر در مورد معنی زندگی و ارزش‌های شخصی خود تشویق می‌کند.

10. تشویق به تفکر مستقل:

کودکان را تشویق کنید تا نظرات و ایده‌های خود را بیان کنند و به آن‌ها اعتماد کنید. این کمک می‌کند تا در فرآیند تفکر خود به تسلط بیشتری برسند.

11. استفاده از مسئله‌مندی:

با مطرح کردن مسئله‌ها و سؤال‌های چالش‌برانگیز، کودکان را به تفکر انتقادی و حل مسئله ترغیب کنید. آن‌ها می‌توانند به صورت فعال در پیدا کردن راه‌حل‌های مختلف شرکت کنند.

12. تشویق به بازبینی خود:

کودکان را تشویق کنید تا از خود بازبینی کنند و به ارزیابی ایده‌ها و کارهای خود بپردازند. آن‌ها می‌توانند اشتباهات خود را مشاهده کرده و راه‌حل‌های بهتری بیابند.

13. مطرح کردن موضوعات اخلاقی:

با گفتگوهایی درباره مسائل اخلاقی و ارزش‌های اجتماعی، کودکان را به تفکر اخلاقی و انتقادی تشویق کنید. آن‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی مستقلی پیدا کنند.

با اعمال این روش‌ها و توجه به تکنیک‌های آموزشی مناسب، می‌توان تفکر انتقادی کودکان را پرورش داد و آن‌ها را برای ارتقای مهارت‌های تفکری آماده کرد.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود